1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي شيك شاك - Chick Shack

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏12 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    [​IMG]
    شارع 26 يوليو
    الزمالك, القاهرة, مصر.
    مصري

    مفتوح
    12:00 pm to 2:00 am

    تشيك شاك: فراخ مشوية هايلة من مطعم فاست فوود في الزمالك
    نشرت فى: 26/05/2016
    مطاعم جديدة بتظهر بسرعة البرق كل يوم وكل ساعة بترفع من مستوى المنافسة على ساحة أكيلة القاهرة، لكن الملاحظ دلوقتي أن شعبية مطاعم الفاست فوود بدأت تتراجع، معانا النهارده مكان قدر يثبت أن الفاست فوود لسه محافظ على شعبيته في القاهرة، وهو أخصائي الفراخ المشوية "تشيك شاك - Chick Shack" الموجود في شارع 26 يوليو في الزمالك.

    طبعًا إحنا مش بنتكلم عن سلسلة المطاعم الأمريكية الشهيرة علشان ما يحصلش سوء تفاهم، وصحيح اسم تشيك شاك كان غريب شوية على الناس، بس مافيش شك أنه عمل شهرة للمكان. طبعًا المقارنة وقفت عند تشابه الأسماء بس، المميز عند تشيك شاك هو الديكورات المميزة والأجواء الرائعة. من أهم الحاجات اللي بتميز تشيك شاك النجف المدور والألوان الهادئة مع الحوائط المصممة على شكل صناديق المياه الغازية، وطبعًا لازم نكلمكم علن ملابس الموظفين من قمصان مقفولة بزراير وبنطلونات رمادي وحمالات وقبعات؛ أكيد مايكل جاكسون لو كان عايش كان هيفرح بيهم جدًا.

    المنيو بسيطة وسهلة، ومعظم التركيز هنا على الفراخ المشوية مع حاجات ثانية زي اللازانيا (34 جنيه) وبطاطس ويدجز (8 جنيه) أو تروبيكال سالاد (18 جنيه) وممكن ينفعوا أطباق جانبية كمان.

    بدأنا مع شاك سالاد (28.50 جنيه) لفتح الشهية، وبعدين دخلنا على الجد وطلبنا وجبة النصف فرخة (55 جنيه) مع تشيكن كانيلوني (27 جنيه).

    نبدأ حكايتنا مع الشاك سالاد المميزة وهي عبارة عن فراخ مشوية مع مكعبات تفاح أخضر وذرة وفلفل ألوان ورمان ومايونيز. طعم التفاح الأخضر عمل دويتو هايل مع الرمان والذرة الحلوة، بس الفراخ كانت ناشفة ومحروقة شوية.

    خلونا نروح على الهدف الأساسي من الزيارة: الفراخ المشوية. الفراخ كانت مشوية تمام ومعاها خضار سوتيه فيه نكهة الثوم المميزة مع واحد من أحلى أطباق الأرز البسمتي اللي جربناها في حياتنا، أما تتبيلة الفراخ فكانت هايلة وفيها نكهة لاذعة بتظهر في كل قضمة. الفراخ نفسها كانت محتاجة تتسوى شوية كمان، وصحيح طعمها عمومًا كان رائع بس الجلد كان محتاج يقرمش أكثر.

    كان عندنا قلق من الكانيلوني الجاهز، بس المفاجئة أن طعمه كان ممتاز. الكانيلوني كان متسوى كويس ومحشي فراخ وفلفل، وطعمه قريب من الفاهيتا، مع كمية جبنة بارميزان محترمة. بلاش تركز مع شكل تقديم الأكل السيئ، واستمتع بطعم الكانيلوني الرائع.

    عمومًا، صعب نشتكي من حاجة معينة في تجربتنا عند تشيك شاك. المطعم يعتبر من أحسن أماكن الأكلات الصحية السريعة في القاهرة، مع خدمة ممتازة وموظفين هايلين وأجواء مريحة. العيب الوحيد هناك أن مافيش حلو، ومن وجهة نظرنا إن ماكينة آيس كريم سوفت هتناسب ستايل المحل. كده تكون خلصت حكايتنا.
     
    جاري تحميل الصفحة...