1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي بيبو

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏12 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo

    [​IMG]
    ٩١ شارع الجسر، شبرا
    شبرا, القاهرة, مصر.
    شرقي
    مفتوح
    من 11 صباحًا إلى 6 صباح اليوم التالي
    المرة دي هنحكي عن ملك الطواجن في شبرا، بيبو اللي مكانه في شارع الجسر، رحنا هناك بالمترو، نزلنا محطة سانت تريزا، وسألنا عن شارع الجسر، وألف واحد دلنا، بيبو كان قافل من فترة بيجدد وبيعمل توسيعات داخلية علشان تستوعب أكبر عدد، لكن الحقيقة أجمل قعدة في بيبو هي اللي بره المطعم، في الشارع.

    المكان متقسم 3 أجزاء، مطعم على يمين الشارع فيه فرن الطواجن الكبير والمكان اللي بيقلوا فيه اللحمة والكفتة والكبدة وغيرهم، وجنبه الجزء الثاني اللي فيه الجزار بتاعهم اللي بيعمل فيه كل حاجة زي تقطيع اللحمة وتصنيع السجق، والناحية التانية من الشارع مطعم تاني فيه قعدة جوه وبره.

    ندخل على الأكل بقى، بصة سريعة على المنيو الخالي من الأسعار زى مطاعم شعبية كتير بتعمل كده، فكان طبعًا الحل الوحيد إننا نستعين بالراجل اللي بيجيب الطلبات واللي على غير العادة في النوعية دي من المطاعم كان مبتسم وبيجاوب بكل بشاشة، طلبنا طاجن فتة باللحمة (40 جنيه) وطاجن بيبو (50 جنيه) وربع ممبار (25 جنيه) وربع سجق (45 جنيه) وربع لحمة محمرة (45 جنيه).

    أولًا نزلت السلاطات والعيش، السلاطات كانت طحينة وطرشي وسلاطة خضرا، ده غير طبعًا كوباية الويسكي (مياه السلاطة الحراقة) واللي بتفتح شهية الواحد على الأكل، في المجمل السلاطات كانت حلوة وخصوصًا الطحينة اللي اتحسنت بشكل كبير جدًا، والعيش كان طازة.

    وصلنا لساعة الصفر، الأكل نزل والمهمة بدأت، بدأنا ننقنق الأول في الممبار واللحمة والسجق، رغم أن كل مرة كان بيتقدم لنا الممبار بارد ومجلد ومعمول من فترة، لكن المرة دي اتحسن نسبيًا من حيث خلطة الأرز والسخونة، لكن برضه لسه حتة إنه مجلد دي مزعجة، السجق واللحمة هايلين، اللحمة محمرة باللية طرية وحلوة والسجق لحمته نضيفة وبهاراته مضبوطة وتحته شرايح بصل وفلفل وطماطم، شاربين من طعم السجق وطعمهم مع السجق جبار.

    ننقل على الطواجن، من الأسباب الرئيسية لحبي للمكان ده هو طاجن الفتة باللحمة، طاجن الفتة باللحمة هناك لو كنت أقدر أكتب فيه شعر كنت عملت كده، فيه 3 هبر لحمة ملبسة حجمهم كويس، والأرز مفلفل ومضبوط، الصلصة عبقرية، الخل والثوم مظبوطين جدًا ومافيش أي نكهة مزعجة، وأخيرًا العيش اللي مسقي شوربة دسمة، لا هو طري قوي ولا هو ناشف، هو محقق المعادلة الصعبة طري ومحتفظ بشوية قرمشة، المزعج بس أن أحيانًا الفتة بالذات بيستسهلوا ويقدموها في طبق غويط وده بيبقى مزعج، الطاجن له هيبته.

    الطاجن التاني كان طاجن بيبو، وده عبارة عن شرايح لحمة رفيعة محشية فريك ومعاه طماطم وبصل، الطاجن كان سخن لدرجة إننا استنينا حوالي ربع ساعة علشان يبرد ويبقى صالح للأكل، المشكلة أن اللحمة بتفك والفريك بيقع من جواها لكن بالنسبة للطعم الطاجن كويس، واللحمة نفسها حلوة والفريك حلو والمستوى النهائي كويس.
     
    جاري تحميل الصفحة...