1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي كريف - Crave

دليل المسافر العربي قبل السفر

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏12 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo

    [​IMG]
    داخل ذا ووتر واي
    القاهرة الجديدة, القاهرة, مصر.
    عالمي
    معانا مكان جديد هايل بيضم مجموعة من أجمد وأحلى المطاعم في القاهرة – ومنها تمارا وموري سوشي وقهوة وغيرهم - وهو "ووتر واي-Waterway" اللي قدر يلفت انتباه أكيلة القاهرة ويقدم تجمع هايل لكل واحد مش عارف يأكل فين النهارده.

    زيارتنا لـ"كريف - Crave" كانت علشان نعرف إيه الجديد عندهم خصوصًا أن المنيو أصلًا مليانة مالذ وطاب.

    كريف مقسوم لمنطقتين، واحدة آوت دوور عاملة زي قعدات النوادي، وتعتبر ممتازة لقعدة الصبح مع فنجان القهوة أو فطار خفيف مع أصحابك، ومنطقة إن دوور هادئة فيها أثاث تحفة بألوانه الرمادي والأزرق، وزرع متعلق على السقف ومنظر الجرسونات الرائع وهم بيخلطوا الكوكتيلات عند البار؛ فعلًا الأجواء هناك روعة الروعة.

    المنيو دخل عليها أصناف جديدة ممتازة، لكن في الأول طلبنا عصير فيمتوجيتو Vimtojito (29 جنيه) وستروبيري سينسيشن Strawberry Sensatio (30 جنيه)، وبعدها اتفرجنا على الأصناف الجديدة في المنيو براحتنا.

    الفيمتوجيتو شد انتباه كل الناس بشكله المميز، خصوصًا إن عليه غزل بنات بنكهة التوت. الجميل في الكوكتيل ده نكهة الموهيتو المسكرة واللاذعة في نفس الوقت، مع الليمون والـ 7up ومشروب فيمتو بطعم التوت والنعناع المنعش.

    نطلع من الفيمتو على عصير الفراولة المخلوطة مع التوت أحمر، ونقدر نقول أن الستروبيري سينسيشن كان اختيار موفق خصوصًا مع إضافة فلفل أسود وصوص سبايسي عملوا نكهة حراقة تحفة.

    أصعب حاجة في الدنيا إننا نروح كريف وما نطلبش معشوقنا الأول وهو طبق الكنافة بالجمبري (55 جنيه) بس طالما إحنا هنا مخصوص عشان نجرب الجديد، فقررنا نطلب جريلد شريمب جواكامولي سالاد (60 جنيه).

    طعم السلاطة كان متوازن وعليها جمبري تتبيلته هايلة، مع خلطة من الخضروات الطازجة وطعم الذرة والطماطم الشيري الجميل، وطبعًا كله كوم والأنانس والدريسينج اللاذع كوم، واللي قدروا يعملوا تركيبة هايلة مع الجمبري. يمكن طعم الجواكامولي مش واضح في الأكل، بس السلاطة كانت هايلة مافيش كلام وبداية هايلة لوجبتنا.

    في وجود عدد كبير من الأصناف الجديدة، زي هيرب أند فريك تشيكن (70 جنيه) وشيري صويا تونا (99 جنيه)، قررنا نبسّط الموضوع ونطلب بنّا فرايد تشيكن (53 جنيه) وستيك أند مشروم باستا (55 جنيه).

    نبدأ مع البنا فرايد تشيكن، الباستا كانت مستوية صح وصوص الطماطم بالريحان كان طازة، وجايز الطبق كان محتاج شوية بهارات مع رشة بارميزان على الوش.



    قطع الفراخ المقلية المحشية جبنة ومشروم كانت طرية ومليانة جبنة، لكن المشروم قلل من جمال نكهة الجبنة. الطبقة المقلية على الفراخ طعمها كان روعة بس مقدرتش تتماسك حوالين على الفراخ.

    أما المشروم أند ستيك باستا فكان توليفة من باستا فتوتشيني المستوية صح الصح وعليها صوص بلسمي غني بالكريمة، وبكده نكون اتعرفنا على الصوص بتاعنا المفضل للأبد وهو الخل البلسمي الرائع مع الكريمة الطازة اللي عملوا سيمفونية من الطعم الحلو واللاذع. صحيح الستيك كان ملسوع شوية، بس كان عنصر مهم في الطبق مع المشروم المشوي.

    المنيو كمان فيها حلويات جديدة منها جار كيك ديو وشوكليت تشيب لافا كيك – وإحنا قررنا نجرب كوفي توفي كرامبل (39 جنيه).

    الطبق كان عبارة عن كيك من بسكويتLotos وعليها بولة آيس كريم فانيليا لذيذة، ومغطاة بطبقة كروكانت شبه التوفي عملت طعم هايل، وكل ده معاه صوص قهوة في كأس صغير بتصبه عليها. خليني أقول لكم ببساطة أن الطبق ده هيحقق أحلام كل عشاق القهوة.
     
    جاري تحميل الصفحة...