1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي مكرونة الإنسجام

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏12 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    [​IMG]
    الجيزة 16 شارع المحطة
    جيزة, القاهرة, مصر.
    شرقي

    إيه أكتر أكلة سهل تتعمل ومش بتاخد وقت؟ لما الأمهات بتزهق من الطبخ بتبقى الأكلة دي هى الحل الأمثل بالنسبة لهم، إجابة واحدة ملهاش تاني وهى المكرونة بالصلصة.

    في رحلتنا النهارده هنتكلم عن مكرونة الإنسجام في شارع المحطة في الجيزة، المكان ده محترف في صنف واحد بس، وهو المكرونة بالصلصة، وبدون أي إضافات تانية، المكان بدأ في الأول عربية، واتوسع شوية بشوية وبقى مطعم بس ما فيهوش قعدة يعني الناس تطلب الأكل وتاكله وهي واقفة، المكان كبر وبقى محل، وحاليًا له فرع تاني في فيصل.

    أول ما تدخل المكان هتلاقي على شمالك المكان اللي بتتجهز فيه الأطباق، وأمامه حوالي ٥ ترابيزات، ولو الدنيا زحمة، زي أي محل كشري هتلاقي ناس ما تعرفهاش بتعرض عليك تقعد معاهم.

    المنيو صغير جدًا لأنه بيعمل صنف واحد بس، والحلو نوع واحد، أطباق المكرونة عنده أحجامها مختلفة، فيه بـ ٥ و ٦ و ٧ جنيه، طلبنا واحد بـ ٥ جنيه، وإحنا مستنيين الأكل بنفكر، إيه الجديد اللي ممكن يكون موجود في طبق مكرونة بالصلصة تقليدي؟ ولكن كانت المفاجأة مع أول معلقة أكلناها.

    أولًا دلعنا الطبق بشوية دُقة (ملح على كمون) وخدنا على طرف المعلقة شطة زيت، وبالمناسبة هي حامية جدًا، يستحسن متزودوش منها لو ما بتستحملوش الحراق، مع تقليبة بسيطة في الطبق علشان المكونات كلها تتداخل مع بعضها، ومع أول معلقة استمتعنا بالميزة اللي عاملة للمطعم الشهرة دي وهي (الصلصة).

    الصلصة طعمها خرافي، هادية وبهاراتها مضبوطة وحاسس فيها بقطع طماطم صغيرة، الصلصة دي لما سألنا في المطعم قالوا لنا أنها مكونة من طماطم وتقلية وبهارات، حاجة كمان مهمة بالنسبة للمكرونة نفسها رغم أنها بتتعمل بكميات كبيرة إلا أنها مفلفلة على الآخر ومش معجنة، ما تلاقيش أي واحدة مكرونة لازقة في التانية.

    الشطة كانت زيادة شوية، وعلشان كده كنا محتاجين حاجة حلوة تطري علينا، وماكنش قدامنا غير الحلو الوحيد اللي بيعملوه وهو الأرز باللبن (ثمنه ٢ جنيه)، وطعمه كان حلو، ونسبة اللبن للأرز مضبوطة، وسكره كمان مضبوط، يمكن مش مميز لكن طعمه كان حلو.
     
    جاري تحميل الصفحة...