1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي الشافعي - Alshafei

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏12 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo

    [​IMG]
    6 شارع عبد المنعم سند-أحمد عرابي-المهندسين
    المهندسين, القاهرة, مصر.
    شرقي


    النهارده هيكون كلامنا عن مطعم عمل حالة في منطقة أحمد عرابي في المهندسين، قدِر ببساطته إنه يوصل للناس، وبالأخص فئة الشباب اللي عايزين يخرجوا ياكلوا حاجة حلوة ونضيفة وسعرها كويس، النهارده كلامنا هيكون عن مطعم "الشافعي" في المهندسين، اللي قدر يحافظ على مكانته وجودته من حوالي أكتر من عشرين سنة.

    الشافعي ببساطة بيعمل سندوتشات ووجبات، المحل متقسم لجزئين، جزء سندوتشات اللحوم والفراخ وموجود فيه المطبخ وكاشير وأربع ترابيزات، والجزء الثاني للسى فوود والشاورما وده فيه كاشير بس.

    الغريب في شافعي إنك تاخد منه أحلى شغل وهو تحت ضغط، أحلى سندوتشات تاكلها من عنده يوم الخميس، رُحنا يوم خميس وما لاقيناش ركنة قصاده أو حواليه لأن الشباب كلهم بيبقوا راكنين قصاده وفارشين على العربيات وبياكلوا عليها، أخدنا بصة على المنيو كان منظم وفيه شرح لمحتويات كل ساندوتش، اخترنا ووقفنا عند الكاشير علشان نطلب، طلبنا السندوتشات اللي فيها لحمة وفراخ لكن لما كنا عايزين جمبري اضطرينا نجيبه من القسم التاني للمحل.

    السندوتشات عنده حجمين، بيتي بان (صغير) وفرنساوي (كبير)، إحنا طلبنا كله بيتي بان وطلباتنا شملت الآتي، تشيكن رول (١١ جنيه)، تشيكن آلاجريك (١٠ جنيه)، فاهيتا لحمة (١١ جنيه) وأخيرًا جمبري وسط مقلي (١٣ جنيه) وطبعًا ما كانش ينفع ما نطلبش طبق المخلل المشكل (بتنجان وطرشي).

    نبدأ بالتشيكن رول، هي بتبقى صدور فراخ محشية جبنة وسوسيس وزبدة وزيتون، الساندوتش ده حلاوته وهو سُخن بتكون الجبنة سايحة ومتداخلة مع الزبدة ده غير نكهة السوسيس اللي بيبقى مختلط مع كل دول جوة الفراخ، واحد من أحلى السندوتشات هناك.

    ندخل على الآلاجريك، إحنا بنفضل الفراخ تكون مقلية، لكن الآلاجريك هو الساندوتش الوحيد اللي بيخلينا نغير رأينا، مكعبات فراخ تتبيلتها جبارة بتتشوح مع فلفل أخضر وبصل وبتبقى مليانة عصارة مطريّة الفراخ بطريقة جميلة جدًا لما بتتحط مع المايونيز بتخلي الساندوتش أكتر من رائع.

    الفاهيتا اللحمة لازم برضه الواحد يديها حقها، بالمناسبة إحنا مش من هواة الأكل الحراق، لكن الساندوتش ده حراق بطريقة مش مزعجة، هو بيتكون من شرائح لحمة بتتشوح مع صوص حراق فيه بهارات كتيرة بتضيف لنكهة اللحمة بالإضافة لقطع فلفل أخضر حراق صغيرة، الساندوتش ده بيبقى غرقان صوص فلازم تاكله فوق طبق أو جوة الكيس بتاعه لأنه بيخرج بقوة من الساندوتش.

    وأخيرًا وليس آخرًا الجمبري، هو ساندوتش كويس، مش في قوة التلاتة اللي قبله لكن برضه حلو، بس الطحينة على غير المعتاد بتبقى تقيلة جدًا فى قوامها، لما طلبت منه يستبدلها بمايونيز كان الطعم ألطف بكتير، بنطلب معاه جرجير علشان معروف دايمًا الجمبري والجرجير ما ينفعش يفترقوا عن بعض.

    وعن طبق المخلل المشكل المشهور بتاعهم (٣ جنيه) ده أحلى حاجة تنقنق فيها مع الأكل ، المخلل مظبوط ومحافظ على قرمشته مش مهري والبتنجان مشطشط وخلطته جميلة جدًا.
     
    جاري تحميل الصفحة...