1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي بيتروت - Beetroot

دليل المسافر العربي قبل السفر

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏12 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    [​IMG]

    19 شارع سراي الجزيرة, داخل مركب إمبريال
    الزمالك, القاهرة, مصر.
    عالمي



    رغم تحقيقه لشهرة كبيرة بين أهل القاهرة، أصحاب ليمون تري & كو – Lemon Tree & Co. قرروا يقفلوه السنة اللي فاتت علشان يقدموا لنا فكرة جديدة وهي بيتروت - Beetroot، طبعًا إحنا ما كدبناش خبر وطلعنا على المطعم الجديد في مركب إمبريال المميز بإطلالته الخرافية على النيل وأجواءه الراقية والمنيو الجديدة الشاملة لأطباق عالمية مع مجموعة من ابتكاراتهم الخاصة، وكل هدفنا نعرف سر إعجاب ناس كثير بمطعم بيتروت.

    بيتروت ماشي على نفس خطوات ليمون ترى، وقدر يحافظ على درجة من الرقي والفخامة والفضل يرجع للديكورات الرائعة –من أدوات إضاءة خوص مبتكرة لأرضيات من الخشب لغاية الزرع المعلق على الحوائط– وأجواءه المريحة المميزة.



    [​IMG]



    زوكّيني Crispy Golden Zucchini بـ (36 جنيه)، وبالنسبة للأطباق الرئيسية اختارنا ليمون ساج تشيكن Lemon Sage Chicken بـ (104 جنيه) وبيتروت برجر (94 جنيه).

    أول حاجة نحكي لكم عليها هي الكريسبي جولدن زوكّيني المعمولة على شكل بطاطس، خفيفة ومقلية صح وعجينتها لذيذة، والحقيقة أن الطبق كان حلو لدرجة أننا ممكن نقول بكل ثقة أنه أحلى حاجة أكلناها هناك، الفكرة أن واحدة من صوابع الكوسة كانت محشية جبن ريكوتا بالغلط، ومن رأينا أنها تستحق تضاف للمنيو.

    بعد ما خلصّنا على الطبق الخرافي، كنا متوقعين الأطباق الباقية تكون على نفس المستوى، بس الموضوع في الحقيقة كان مختلف شوية، نبدأ مع طبق الليمون تشيكن واللي بـ يقدموا معاه أرز إيطالي "أورزو" بالطماطم المجففة وكان واضح فيه طعم الطماطم القوي مع النكهة المسكّرة للطماطم المجففة، أما الفراخ نفسها فكانت مستوية كويس بس طعمها مش مضبوط، وكمان صوص الليمون والمريمية كان حادق، فالنتيجة كانت محبطة لأن الطبق كان ممكن يطلع حاجة مميزة.

    نروح على بيتروت برجر وكلنا شوق نجرب فكرة عجينة البنجر، بس للأسف طلعت ثقيلة جدًا والأطراف كانت ناشفة، قطعة البرجر نفسها كانت عصارية جدًا ومستوية كويس، وعليها طماطم وخس ومشروم معلّب، أما الساندويتش على بعضه فكان ناشف شوية والسبب أن كمية صوص الجبن المدخن كانت قليلة، الساندويتش معاه حلقات بصل مقرمشة ومكعبات بطاطس محمرة لذيذة، وعليهم جبن بارميزان ورشة من زيت الكمأة Truffle Oil، الخلطة دي عملت نكهة مميزة غطت على أي طعم ثاني في الطبق.



    [​IMG]



    نهاية أكلتنا كانت مع آبل سينامون بيرست Apple Cinnamon Burst بـ (52 جنيه)، وهي عبارة عن فطيرة تفاح مبتكرة، نشرح لكم أكثر، هي حاجة حلوة محشية تفاح مسكّر وعليها سكّر بودرة، مع نكهة قرفة قوية واضحة في الطعم، وكل ده معاه بولة آيس كريم فانيليا لذيذة أضافت كثير للطعم العام، العجينة نفسها كمان كانت مستوية صح الصح ولونها الذهبي الجميل يفتح النفس.

    [​IMG]

    في النهاية، مشينا من بيتروت وعندنا مشاعر مختلفة، يعني مثلًا طريقة تقديم الأكل وأجواء المطعم لا غبار عليهم، بس من ناحية ثانية عندهم مشكلة في بعض الأطباق من ناحية الطعم، ده غير الأسعار الغالية جدًا، عمومًا، كل الكلام ده سهل يتصلح وأكيد هـ نرجع في زيارة ثانية لبيتروت.
     
    آخر تعديل بواسطة المشرف: ‏12 يوليو 2016
    جاري تحميل الصفحة...