1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي كازلاك - Kazlak

دليل المسافر العربي قبل السفر

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏12 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    [​IMG]
    داخل ذا كورت يارد
    المعادي, القاهرة, مصر.
    عالمي, ستيك

    بـ نحب جدًا كمحررين لكايرو 360 أننا نشجع الأماكن اللي بـ يديرها شباب وأكلها حلو، فما بالكم بقى بمكان كل اللي فيه صنع بأيدي مصرية من أول الكراسي والأطباق، أول ما دخلنا المكان لفت نظرنا أن حجمه كبير، فيه مكان داخلي مش كبير قوي حوالي 5 ترابيزات، ومكان خارجي فيه عدد ترابيزات أكبر، بعد ما خلصنا واستمتعنا بأكلنا هناك، جاء لنا صاحب المكان بنفسه، وشرح لنا فكرته في أنه بـ يحاول يدعم الاقتصاد المصري ويعمل الحاجة اللي بـ يحبها وفي نفس الوقت بـ يساعد ناس ثانية حوله، فاشترى كل حاجة للمطعم من مصر، الكراسي والترابيزات و الديكور حتى الأطباق معمولة من فخار مصري، واللي تعاون مع ورشة مصرية كانت هـ تفلس لحد العقد اللي عمله معاها ومع شركة من الصين، والكوبايات معمولة من زجاج معمول برضه مع حد مصري بـ يعيد تدويره، فعمرك ما تلاقي كوبايتين زي بعض أو أبريقين نفس الشكل، وكل ده موضح في فيديو على صفحتهم على الفيسبوك.

    نيجي بقى للكلام الكبير، ألا وهو المنيو، متنوع بشكل مبهج، ما بين الشوربة والسلاطات والمقبلات والبيتزا وأطباق اللحوم والدجاج والمأكولات البحرية، وطبعًا الحلو اللي حيرنا كثير لحد ما قررنا هـ نطلب إيه، طلبنا كبداية سلاطة بالبط المدخن والكبد (47 جنيه) واللي قدمت لنا بعد حوالي 20 دقيقة، وكانت فعلًا أجمل بداية نبدأ بها تجربتنا، المكونات كانت فريش وصوص الدريسنج كان متناسب مع الطعم، صحيح بعض قطع البط كانت مستوية زيادة عن اللزوم وبـ تمط بس بشكل عام الطعم كان هائل وتقديمها كان مبهج بألوان السلاطة المتنوعة والطبق الفخار اللي قدمت لنا فيه.

    بعد كده قُدم لنا المشروبات اللي طلبناها وكانت موهيتو (24 جنيه) وسموزي كيوي وأناناس (33 جنيه) والاثنين كان طعمهم كويس، بس الموهيتو كان ناقصه سكر أكثر وذوبان للمكونات مع بعض أكثر، وبعد حوالي 20 دقيقة ثانية وصل الأكل واللي كنا منتظرينه على نار، وكنا طالبينDuck 2 ways بـ 110 جنيه، وBoneless chicken بـ 75 جنيه، نبدأ بالبط ولازم نعترف أننا بـ نعشق البط اللي مطبوخ حلو ولازم نعترف برضه أن الطبق ده كان من أجمل الأطباق الي أكلناها في حياتنا المهنية، الطبق بـ يكون عبارة عن نص بطة، الورك بـ يكون مطهو ببطء لدرجة أنه بـ يقدم لك بـ يدوب في فمك، والصدر بـ يبقى مقطع شرائح بدرجة السواء اللي تحبها مع صوص البرتقال والجنزبيل والبصل المكرمل وحبة توابل ثانية، إحنا من حلاوة الطعم افتكرنا البصل بطاطا أو بطاطس بس علشان كان بـ يقرمش عرفنا أنه بصل، بـ يُقدم معاهم سلاطة برضه ونيوكي حاجة مكونة من عينة البطاطس بتشبه طعم المكرونة بتاعتنا بس هي مش مكرونة، دي بـ تبقى قطع عجينة مقطعة دوائر وكان طعمها غريب شوية بس مش سيئة.

    أما بقى اللي معمول بخلطة حب سرية فكان طبق الدجاج المشوي بدون عظم، التتبيلة والتدخين كانوا باينين في كل قضمة، كمان طلبنا معاها بطاطس جراتان وخضار كانوا كويسين جدًا، برغم أن مش أي حد يضبط الجراتان إلا أنهم ضبطوها.


    بعد الأكلة الدسمة دي حرفيًا ما كانش فيه مكان للحلو، بس ما قدرناش نقاوم الحاجات الموجودة خاصة بعد لما اتحكى لنا عنها، بالذات السوفليه بالفراولة واللي بـ يقدم معاه زي عصير فراولة فوار بطريقة خاصة، بس حرصًا على معدتنا طلبنا Tarte Tatin بـ 39 جنيه، ودي عبارة عن فطيرة تفاح عليها قطع تفاح مقطعة كبيرة بـ تتحط في الفرن مع صوص كراميل ومعاها آيس كريم فانيليا بصوص كراميل مالح، عارفين لما تأكلوا حاجة وتعطيكم إحساس دفء البيت وحلاوة أكله، الطبق ده كان كده، بس كنا نتمنى أنه بدل لما يبقى في طبق مدور أنه يكون في طبق مستطيل وتكون العجينة أقل سمكًا من كده علشان نعرف نقطعها بمزاج، لكن فعلًا طعمها كان حكاية.
     
    جاري تحميل الصفحة...