1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي بليز - Blaze

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏12 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    تقييم كايرو 360 [​IMG][​IMG][​IMG]

    تقييم الزوار
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
    [​IMG]
    1 ميدان الثورة
    المهندسين, القاهرة, مصر.
    عالمي

    موجود مكان مطعم اشتهر فترة فى منطقة المهندسين "P 75"، لكن من فترة كبيرة المكان تحولت ديكوراته من بره وبقى شياكة خالص وبقيت اليافطة بـ تحمل اسم "بليز - Blaze" وإعلاناتهم في كل حتة في الدقي والمهندسين خاصة عند نادي الصيد لأنهم بالقرب منه، نعترف أننا تأخرنا كثير أننا نزوره من ساعة ما فتح، لكن زي ما بـ يقولوا It's never too late.

    أول ما دخلنا ما تخيلناش أن المكان حجمه كبير كده وواسع جدًا، ديكورات شيك ووهمية وتقسيمة القعدات والإضاءات والزرع لازم تتشاف ما ينفعش نشرحها، كل حاجة شيك وراقية حتى موقعهم الإلكترونى وكمان صفحتهم على الفيسبوك، وعرفنا كمان أنهم نفس إدارة المطعم اللبنانى "أيادينا – Ayadina" اللى فاز فى جوائز اختيارات المحررين لعام 2015 عن أحسن المطاعم الشرقية، وبالتالى دي علامة كويسة.

    الجرسونات مهذبين جدًا وخدومين، أعطونا المنيو أول ما قعدنا واللى كانت مليانة أقسام كثيرة للأطباق شكلها مغرى وكنا محتارين نأخذ إيه، لحد ما استقرينا على شوربة مشروم (22 جنيه) وجورميه سي فوود (68 جنيه) وكاو بوي تندرلوين (105 جنيه) كبداية.

    أول حاجة نزلت على ترابيزتنا الشوربة، الكمية بتاعتها تكفى شخص واحد، قطع المشروم المقطعة فى الشوربة كانت كثيرة شوية عن كمية الكريمة بس كان طعمها حلو، عيبها الثاني بس كان فيها طعم فلفل بزيادة.

    نزلت بعدها الأطباق الرئيسية، الجورميه سي فوود عبارة عن قطعة سمك مشوية ومعاها جمبرى معاها صوص جبنة بارميزان كريمي وبـ تختار طلبين جانبيين أخذنا بطاطس بيوريه وخضار سوتيه، السمك كان طعمه حلو بس كان ناقص تتبيلة/ طعم مختلف وكمان كان محتاج يقعد زيادة على الشواية علشان كان طرى شوية من النص، صوص البارميزان كان روعة أول مرة نذوقه وعجبنا جدًا، والجمبرى كان تسوتيه وطعمه كويس برضه.

    أما الكاو بوي تندرلوين عبارة عن Angus Beef مشوي عليه صوص باربكيو وجبنة سويسرى وشرايح من البيف بيكون وشرايح البصل والطماطم المقطعة، واختارنا معاها نفس الطلبين الجانبيين، قطعة اللحم كان طعمها وهمي ومستوية كويس زي ما طلبناها Well Done، الفكرة أن ما كانش عليها ولا بصل أو طماطم لكن نزل معاها صوص ما قدرناش نميز هو إيه، السوتيه كان كويس ماعدا الكوسة حسينا أنها مستوية زيادة –فى رأينا- والبطاطس البيوريه كانت حلوة أوى عليها جبنة شيدر وكمان نعتقد مسطردة ديجون خفيفة أعطت لها طعم مختلف عن أى مكان ثاني خلاها كريمي أكثر وبـ تشد.

    بعد الأكل طلبنا من الحلويات لافا كيك (36 جنيه)، ومن المشروبات لاتيه كراميل (23 جنيه) وبلو كاميكازا Blue Kamikaza بـ (26 جنيه) اللى شدنا له لونه الأزرق، بـ يبقى سبرايت مع سيرب أزرق ونعتقد ليمون، اللاتيه كان لطيف، اللافا كيك كانت حلوة مع بولة الآيس كريم لكن الشوكولاتة كانت ثقيلة جدًا، الكيك نفسه مع صوص الشوكولاتة مش هـ يحبه إلا اللى مجنون شوكولاتة، بس طعمها كان حلو والآيس كريم الفانيليا خفف من دسامة الشوكولاتة شوية، وأخيرًا البلو كاميكازا كانت منعشة بس محتاج كمية الثلج ثقل شوية فيه.
     
    جاري تحميل الصفحة...