1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي ذا فوود سيركس - The Food Circus

دليل المسافر العربي قبل السفر

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏13 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    بقى لنا فترة عاوزين نروحه، من ساعة رمضان اللى فات، مطعم "ذا فوود سيركس - The Food Circus" في ويست تاون هب في الشيخ زايد، اسمه لوحده كان كفيل يشدنا، علشان نكتشف يا ترى إيه علاقة الأكل بالسيرك؟ ولا هو مجرد اسم وخلاص؟ ده غير أن ديكوراته جديدة وشكلها يجنن، لحد ما جه يوم ورحنا أخيرًا علشان نعيش تجربة من أحلى التجارب اللى ممكن تخوضها فى مطاعم القاهرة.

    قبل ما نروح ذا فوود سيركس كانوا عاملين إعلان أن فيه مفاجأة يومها، تحمسنا وقلنا نروح نكتشف بنفسنا، وأول ما وصلنا اكتشفنا أن مراد مكرم مقدم برنامج الأكيل كان بـ يصور حلقة خاصة هناك، ولحسن حظنا أنه كان في نهاية التصوير لأن الخدمة كانت شبه متوقفة بسبب أن الجرسونات محبوسين جوه وممنوع حد يتحرك أثناء التصوير.

    خلص التصوير.. إفراج (أيموتيكون وش مبسوط).. جاء لنا الجرسون وأعطانا المنيو اللى كانت على شكل لوح تقطيع خشب وممسوك فيه المنيو، صور الأكل كانت شهية والأصناف فيه بعضها جديد علينا خاصة أنهم بـ يقدموا من ضمن الأصناف سي فوود مقدمة داخل قوقعة بدل من الطبق العادى، شكلها يجنن وعرفنا من الجرسون أنها من الأطباق اللى بـ يتميز بها المكان.
    [​IMG]
    بدأنا بطلب شوربة طماطم (27 جنيه)، ومن الأطباق الرئيسية أنتركوت بالسبيشال صوص (105 جنيه) وطلبنا تسوية اللحم Well-Done، وتشيكن كوردون بلو (80 جنيه)، الأطباق عامة بـ تختار معاها طلبين جانبيين إما بطاطس محمرة أو خضار سوتيه أو أرز لكن لو طلبت معاها الباستا بـ تكون طلب جانبي واحد، اختارنا البطاطس والسوتيه.

    أول حاجة جاءت لنا شوربة الطماطم، سخنة وطعم الطماطم غني وفريش، حسينا بمزازة يمكن بسبب زيادة الفلفل فيها شوية بس كانت مقبولة وطعمها تحفة، بـ ينزل معاها مكعبات عيش محمص، بعد ما نزل لنا الأكل بعدها بشوية نسي الجرسون ينزل لنا الـ Welcome Bread بس اعتذر لنا بأدب وابتسامة جميلة وجاء لنا على طول.

    قبل ما نخش على الأطباق الرئيسية لازم نتغزل شوية في العيش والـ Dipping اللى كان معاه، واللى جاء لنا على لوح خشب برضه، العيش كان ضخم وهش شبه عيش الفوكاشيا، ومعاه Dipping جبنة فيلادلفيا، والثاني قعدنا نذوقه كذا مرة لحد ما عرفنا هو إيه... كبد فراخ مفرومة ناعم جدًا لدرجة أنها بـ تتفرد على العيش، والطعم حاجة كده من عالم ثاني، لازم نعترف أننا ما بـ نحبش كبد الفراخ لكن الطريقة دي هـ تخلينا نبدأ ناكلها ثاني، اللى ضايقنا بس من العيش أن عليه من فوق قطع ملح كبيرة كانت بـ تخلى الطعم مملح أوى لما بـ نأكله.

    نخش بقى على الكلام الكبير، الأنتركوت بالسبيشال صوص، بـ تقدم على طبق فضي محطوط على ستاند وفيه شموع من تحتها علشان تفضل سخنة بس ما كانوش مشغلينها، الصوص تحس أنه شبه الصوص الأرجنتيني Chimichurri Sauce، كان أكثر من رائع، مع طعم قطعية اللحم المستوية كويس وطرية وطعمها يجنن كانت طبق مثالي، حاولنا نعرف من الشيف سر الصوص إيه بس ما نجحناش للأسف!

    الكوردون بلو كان كريسبي وحلو أوي، محشي روزبيف وجبنة، وعليه قطع جبنة من فوق، الخضار السوتيه كان فريش والبطاطس برضه.

    بعد الأكل ما استريحناش وطلبنا على طول المنيو علشان نختار الحلو، شدنا منها ساندويتش براونيز بالآيس كريم (35 جنيه)، ومن المشروبات اختارنا فيميتو (25 جنيه)، جاء لنا الحلو الأول، لازم نقول أن ده أخف براونيز أكلناها فى حياتنا، وكمان هشة عن العادية، تحس أنها أقرب لكيكة سبونج بس هي براونيز، وجواها بـ تختار آيس كريم فانيليا أو شوكولاتة، كانت اختراع الصراحة، الفيميتو عبارة عن سفن أب مع مشروب فيمتو وليمون ونعناع، ميكس رهيب إحنا بـ نحبه الصراحة وذقناه في أماكن ثانية قبل كده، وكان معمول حلو هنا، ممكن يكون الفيمتو كان غالب على الطعم أكثر شوية بس.

    "ذا فوود سيركس" عرفنا دلوقت سبب تسميته، من الآخر أنت هـ تمشي حاسس أن حواسك اتشقلبت واتلخبطت بس لخبطة حلوة مليانة انبساط، مكان لطيف روحه وأنت واثق أنك هـ تتبسط من الأكل، وجربوا السي فوود اللى في القوقعة شكلها جامدة جدًا.
     
    جاري تحميل الصفحة...