1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي ويليز كيتشن - Willy's Kitchen

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏13 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    كل يوم والثاني، يطلع لنا محل برجر جديد، بأسماء مختلفة ومتعددة ما بين الكويس واللي خسر تحدي الجودة والطعم من أول قضمة، بس النهارده وسط المنافسة الكبيرة، ويليز كيتشن – Willy's Kitchen كسب التحدي وقدر يحقق معادلة البرجر الصعبة، نكهة جديدة بجودة كويسة وسعر معقول بعد كده عرفنا أن برنامج الأكيل زارهم وعجبه جدًا، فـ قلنا لازم نخوض التجربة كاملة حتى لو المكان بعيد بالنسبة لنا.

    أول ما بـ تدخل المكان هـ تلاحظ أنه صغير جدًا مش مبالغة، هو فعلًا صغير قوي، مجرد ترابيزتين داخل المحل وترابيزتين ثانيين خارج المحل، رغم أن فيه مكان في الخارج لأكثر من ترابيزة ثانية. أخذنا المنيو واحتارنا من بين الأصناف الكثيرة المغرية جدًا، ساندويتشارت برجر دجاج ولحمة، بـ تختار حجمهم 200 ولا 250 أو 300 جرام، ومنها أنواع حراقة وأنواع عادية بالمشروم والبيكون والبيض، والبلوتشيز وكل اللي قلبك يحبه، ده غير أنواع الأطباق الجانبية زي البطاطس بصوص التشيلي والجبنة والبطاطا المقلية ومشروم مقلي محشو جبنة ووافل فرايز وسلاطات متنوعة، أما الحلو بقى فلك الاختيار بين فطيرة تفاح وتوست بالنوتيلا والموز أو زبدة الفول السوداني وصوص التوت.
    [​IMG]
    طبعًا وسط الحاجات دي كلها كنا لازم نحتار، بس قلنا لازم ننجز ونطلب علشان كنا جعانين الحقيقة، وبالفعل طلبنا ساندويتش برجر Cheese Lava بـ 43 جنيه، والكومبو بـ تزود 22 جنيه، واللي بـ نختار منهم حاجة من الأطباق الجانبية مع عصير أو مشروب غازي، ولأن العصير كان خلص طلبنا مشروب غازي، وبطاطس بصوص التشيلي والجبنة وسعرها ضمن الكومبو بس لو لوحدها بـ 22 جنيه برضه فـ ننصحكم بالكمبو.

    إيه حكاية الساندويتش ده بقى؟ ده حضرتك برجر جواهم جبنة جودة، يعني أنت تأخذ قضمة تسيح الجبنة في فمك على طول وتمط، ومعاها خلطة المكان وخس وخيار وطماطم وزودنا عليها إكسترا مشروم بـ 5 جنيه، وإكسترا بيكون بنفس السعر، طعمه معاهم كان تحفة لا مثيل له برغم أنهم حطوا لنا 3 قطع مشروم بس تقريبًا، إلا أن طعمه كان تحفة، وكنا نتمنى بس أن الأطراف ما تبقاش نية أو فيها قطع حمراء، وده حصل على حسب كلامهم علشان الجبنة ما تتحرقش فـ يبقى تسويته Medium.

    أما البطاطس بصوص التشيلي والجبنة الشيدر، فأقل ما يُقال عليها أنها وهمية من جمالها، صوص التشيلي الحراق مع اللحمة المفرومة والصلصة عمل توازن مع دسم الجبنة والبطاطس، ودخلونا في عالم ثاني جميل وممتع.

    طلبنا كمان ساندويتش J Poopers بـ 49 جنيه، وده عبارة عن برجر مع هاليبنو محشي جبنة وهاليبنو عادي وجبنة شيدر، يعنى هـ تطير من الحرقان ما ننصحش به الناس اللي بـ تتعب من الأكل الحار، وكان مضبوط جدًا بالرغم من أننا لقينا بعض الأجزاء مش مستوية برضه بس قليلة، وطلبناه برضه كومبو مع بطاطا حلوة مقلية، برضه لو لوحدها سعرها هـ يبقى 22 جنيه، وكانت حلوة قوي ومضبوطة.

    أما أجمل حاجة أكلناها هناك يا جماعة وننصح بها أي حد يختم الأكل الدسم الجميل ده، هي ستافد فرينش توست بالنوتيلا والموز بـ 19 جنيه. بجد أجمل حاجة ممكن تأكلها وما تشبعش منها لأنها خفيفة جدًا، ومنعشة، ودي عبارة عن توست أبيض مفرود وجواه شوكولاتة نوتيلا سخنة وموز مهروس، طعمها يجنن من حلاوته.
     
    جاري تحميل الصفحة...