1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي تيدز - Ted's

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏14 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    مجمع مطاعم "موزاييك" في سيتي ستارز بـ يجمع عدد كبير من المطاعم المختلفة اللي بـ تقدم أطباق جورميه. من حوالي شهر انضم تيدز - Ted's لمجموعة المطاعم بمفهوم جديد يرضي أي حد بـ يحب الأكل. فبجانب الاختيارات المتنوعة الموجودة في المنيو، تيدز عنده غرفة مخصصة للجبن بأنواعها المختلفة مستوردة أو محلية. ومش بس كده، ده كمان عنده ركن للمخبوزات الفرنسية سواء حلو أو حادق.
    [​IMG]
    المكان واسع جدًا وملئ بالديكورات المجنونة زي مجموعة الكراسي الغريبة والمريحة في الوقت نفسه. بعد جولة سريعة في المنيو، قررنا أننا نطلب من فواتح الشهية كرات الماك أند تشيز (32 جنيه) والبرجر (58 جنيه).

    أما كأطباق رئيسية، أخذنا سباجيتي (54 جنيه). بالنسبة لمنيو البيتزا، فهو مقسم لجزئين: Rossa (أحمر) وBlanca (أبيض). الجرسون شرح لنا الموضوع ببساطة شديدة وهو الآتي: الجزء الأول هو البيتزا التقليدية واللي عليها صوص طماطم. أما الجزء الثاني فالبيتزا مش بـ يبقى عليها صوص طماطم، ولكن في المقابل بـ يكون عليها مجموعة مختلفة من الجبن، من النوع الأول طلبنا سان سيرو (52 جنيه)، ومن النوع الثاني طلبنا فورماجي (55 جنيه).

    نزل لنا سلة عيش الفوكاشيا بالزيتون –واللي كان فريش- مع غموس جبن الريكوتا بالزعتر. بعدها وصلت المشهيات، الماك أند تشيز كان عبارة عن ثلاث كرات من الباستا الكريمي بالجبنة وعليها طبق سميكة من الصوص الأحمر، الطبق كان وهمي بجميع المقاييس.

    أما البرجر، صحيح ما كانش بالكمية اللي تمنيناها، إلا أنه كان شهي جدًا وخصوصًا أن المكونات كلها فريش. كان طلبنا أن تسوية البرجر تكون متوسطة/ نيئة، ولكن للأسف كان كامل التسوية. البطاطس اللي جاءت مع الطبق كانت مقرمشة ولذيذة من غير ما تكون دهنية، تتبيلتها كانت ممتازة بمجموعة الأعشاب اللي كانت مرشوشة عليها.

    توالت الأطباق الرئيسية بعد المشهيات، السباجيتي كانت مقدمة في بشكل جميل في وعاء ملون صغير، والحقيقة أننا وقعنا في حبها من أول شوكة، الباستا كانت Al Dente –يعني مش مستوية بالكامل لدرجة أنها تفقد تماسكها- أما قطع الفراخ فكانت ممتازة التسوية مع كمية مثالية من الصوص الكريمي بنكهة الريحان. كل الجمال ده كان مقدم عليه جبن بارميزان وحبات الصنوبر.

    نوعين البيتزا اللي طلبناهم كانوا ممتازين، واللي معمولين على الطريقة التقليدية الإيطالية المشهورة بالعجينة الرفيعة. النوع الأول سان سيرو كان عليها صوص طماطم، جبنة موتزاريلا، مشروم وشرائح رفيعة من التركي المدخن. أما الفورماجي البيضاء، فكان عليها كل أنواع الجبنة اللي ممكن أي إنسان يتخيلها: موتزاريللا، بيكورينو، جورجونزولا، بري، بارميزان، كريمة وماسكربوني. من غير كلام كثير طعمها مختلف عن أي حاجة ممكن تتذوقها، بس ده ما يمنعش أنها دسمة جدًا وثقيلة نوعًا ما.

    للحلو، طلبنا بودينج البلح (40 جنيه)، واللي جاء لنا في صورة كيك شوكولاتة بالبلح والمكسرات، وعليه طبقة من صوص الكراميل المملح وآيس كريم الفانيليا... تخيل أنت الطعم!
     

    جاري تحميل الصفحة...