1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي بيتزا لا بومبا

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏14 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    نعتقد أنه من الصعب جدًا تلاقي مطاعم وكافيهات في القاهرة بـ تحافظ على مستواها اللي بدأت به؛ أما بقى اللي شبه مستحيل أنك تلاقيه، هو مطعم بـ يحسن من مستواه. من ضمن المطاعم اللي حققت شبه المستحيل هو بيتزا لا بومبا، واللي بـ يقدم خدمة التوصيل للمنزل فقط لمنطقة المهندسين والزمالك.
    [​IMG]
    آخر مرة كتبنا مقال نقدي عن لا بومبا كان الموضوع شبه مأسوي، لاحظنا أن تقريبًا كل اللي جربناه كان عليه طبقة دهنية فصلتنا من طعم كل حاجة. الحقيقة أننا المرة دي ما تخيلناش أن الموضوع هـ يفرق كثير، بس قلنا نشوف يمكن يكون الموضوع تحسن؛ فطلبنا بيتزا مشروم (38.50 جنيه)، كالزوني (35 جنيه) وبرجر بيتزا ساندويتش (24 جنيه) وأخيرًا نوتيلا بيتزا ساندويتش (20 جنيه).

    أول حاجة عجبتنا هي الدقة في وقت التوصيل، بعد 45 دقيقة بالضبط وصل الطلب في Packaging حلو، والأهم من كده سخن ورائحته تجنن –بالذات بيتزا المشروم، واللي كان حجمها مناسب لثلاث أشخاص أكلتهم متوسطة. العجينة رفيعة زي البيتزا الكلاسيكية، وعليها صوص طماطم، مشروم، زيتون وجبنة مع رشة زعتر على كل ده. المكونات كلها كانت فريش وطعمها متجانس من غير ما طعم مكون يطغي على الثاني. عيب البيتزا الوحيد أن طرفها كان جاف جدًا، وكبير نوعًا ما مقارنة بحجم القطعة نفسها.

    الكالزوني يعتبر كان أسوأ حاجة في التجربة دي، أولًا لأنه ما جالناش بعجينة الحبوب الكاملة زي ما طلبنا، ثانيًا العجينة نفسها كان طعمها غريب وكأنها محروقة. حجم الكالزوني كبير نسبيًا ومكوناته مجموعة من الخضروات زي المشروم، البصل، الذرة الحلوة وزيتون وفلفل مع جبنة موتزاريلا و زعتر، بس للأسف كل اللي لاحظنا وجوده هو البصل، الزيتون والذرة بس وشوية جبنة موتزاريلا مفصولة عن بقية المكونات.

    البرجر بيتزا ساندويتش كان مميز فعلًا، ونعتقد أنه من هنا ورايح هـ يكون طلبنا المفضل من بيتزا لا بومبا. وهو عبارة عن عجينة بيتزا ملفوفة ومحشوة بالمكونات، حجمه مش كبير ويكفي شخص واحد، ولو أكلتك كبيرة ممكن تحتاج واحد كمان. بجانب المكونات زي صوص الطماطم والجبنة الموتزاريلا، البرجر طعمه مميز جدًا؛ تتبيلته مختلفة عن أي مكان ثاني.

    بعد كل اللي أكلناه ده، جاء وقت الحلو. وطبعًا بما أننا من عشاق النوتيلا أول حاجة تأكدنا منها أنهم يكونوا مستخدمين نوتيلا فعًلا مش أي بديل ثاني لها وخلاص، وفعلًا اطمأنينا ولكن توقعنا أن النوتيلا تكون سايحة أكثر من كده؛ فبالرغم من أن كميتها كبيرة إلا أنها كانت متكتلة بشكل غريب ولكن نعترف أنه مأثرش على الطعم. في المجمل كتحلية النوتيلا بيتزا ساندويتش حلو لو كانت العجينة أرفع شوية.

    إجمالًا، تجربتنا مع بيتزا لا بومبا المرة دي اختلفت كثير عن المرة اللي فاتت. صحيح المرة دي كان لنا بعض الملاحظات، ولكن بتحسن مستواه نقدر نقول أننا ممكن نأكل منه ثاني. ونعتقد أن لا بومبا ناجح بالنسبة لناس كثير بكم الـ Social Media اللي معمولة له على الفيسبوك، واللي نعترف أنها مغرية جدًا.
     
    جاري تحميل الصفحة...