1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي شيكس آند بيكس - Shakes and Bakes

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏14 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo

    نعتقد أننا كمصريين ما نقدرش نخرج برة البيت من غير ما نأكل. يمكن الموضوع تغير دلوقتي لأن فيه أماكن ترفيهية كثيرة فتحت في القاهرة تساعدك على أنك تستمتع بوقتك بحاجة ثانية غير الأكل؛ وبالتالي الخروجة ما بقاش الهدف الأساسي منها الأكل زي الأول. ولكن ده ما يمنعش أن لسه فيه جزء من الخروجة ممكن تخطف فيه حاجة تتاكل في السريع.

    وهنا تيجي فايدة الأكشاك اللي بتبقى وسط المول أو جنب السينما؛ توفر عليك قعدة المطعم أو الكافيه، وفي نفس الوقت تقضي الغرض المطلوب منهم. شيكس & بيكس – Shakes & Bakes من ضمن الأكشاك اللي صادفناها في أمريكانا بلازا الشيخ زايد.
    [​IMG]
    زي ما هو واضح من اسمه، شيكس & بيكس بيقدم مجموعة من السموذيز والعصائر، بجانب عدد من الحلويات المعمولة في أكواب متوفرة في حجمين (كبير 24 جنيه – صغير 15 جنيه). اختارنا من المجموعة دي تشيز كيك بالفراولة، وكيك بالنوتيللا وزبدة الفول السوداني.

    اختارنا الحجم الأصغر واللي في نظرنا كافي جدًا لو نفسك في حاجة حلوة على الماشي. لو أنت بتحب التشيز كيك نعتقد أنك هتحبها هنا؛ طبقة الجبنة كريمي وطعمها متوازن ما بين الحلو والحادق –فلو أنت بتحبها مسكرة ننصحك أنك تحتفظ بطبقة المربى اللي على الوش لأطول فترة ممكنة علشان تسكر كل معلقة بتاخدها. كان نفسنا طبقة البسكويت تكون أسمك من كده علشان نقدر نوصلها في كل معلقة.

    كيك النوتيللا بزبدة الفول السوداني كانت عظيمة؛ مكونة من الآتي: طبقتين من كيك الشوكولاتة وسطهم طبقة زبدة فول السوداني وفوق كل ده طبقة نوتيللا عليها قطع بندق. عجبنا فيها أن بالرغم من كل المكونات اللي مليانا سكر دي الحلو ككل كان طعمه مضبوط، وبالرغم من أن الطبقات اللي داخل فيها شوكولاتة كثيرة، إلا أن طعم زبدة الفول السوداني كان واضح ومتجانس مع بقية المكونات.

    من مجموعة السموذيز اختارنا واحد بطعم البطيخ، والثاني بالخوخ (سعر الواحد 20 جنيه). ومن مجموعة الـ Shakes اختارنا فرابتشينو (25 جنيه). أحلى حاجة أنك بتشوف المكونات وهي خارجة من الثلاجة وداخلة الخلاط، فلو أنت من الناس اللي بتحرص على المكونات الفريش هتنبسط. بالرغم من أن طعم السموذي –سواء البطيخ أو الخوخ- كان منعش وفريش، إلا أن نسبة السكر فيهم كانت قليلة. يعني لو أنت بتحب الحاجة مسكرة قوي ممكن تضطر تضيف سكر.

    نعترف أن مكونات فرابتشينو شيكس & بيكس قلقتنا من الطعم النهائي للمشروب –من ضمن المكونات نسكافيه جولد وكريمة حلو- إلا أننا انبهرنا بالنتيجة، صحيح لاحظنا في أول شفطة دسامة الكريمة، لكن ده ما يمنعش أن المشروب نسب مكوناته مضبوطة وطعم النسكافيه خلاه يختلف –بشكل حلو- عن طعم أي فرابتشينو هتذوقه في محلات القهوة العادية.

    نقدر نقول أن شيكس & بيكس مناسب جدًا لو هفتك نفسك على حاجة حلوة في السريع أو مشروب منعش يظبط لك الدنيا وأنت داخل أو خارج من السينما.
     
    جاري تحميل الصفحة...