1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي وردة - Warda

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏14 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    بقالنا زمن ما روحناش كافيه في المهندسين، عادة بنتجه للزمالك أو مصر الجديدة لأن كانت جاءت فترة كافيهات المهندسين بقت عجيبة الشكل والمضمون، ده غير أنك علشان توصل لها في الزحمة وتركن في شوارع المهندسين الضيقة حكاية لوحدها. لاحظنا أن فيه اتجاه للكافيهات أنها تأخذ الطابع الشرقي العتيق بشكل عام، بعد ما كان الاتجاه ده مقتصر على المطاعم اللي بتقدم أكل لبناني ومصري. عادة الكافيهات دي ممكن تلاقيها في مولات كبيرة زي سيتي ستارز ومول العرب، ولكن المرة دي صادفنا كافيه من النوعية دي في شارع جامعة الدول العربية ، وهو كافيه وردة – Warda اللي على ناصية امتداد شارع جزيرة العرب.
    [​IMG]
    نعترف أن ديكوراته الخارجية هي أول حاجة لفتت نظرنا للمكان؛ اللون الأزرق والشبابيك اللي عليها مجموعة قصاري الزرع مع الإضاءة الداخلية للمكان اللي ديكوراته مستوحاة من الطراز الـ Vintage الشرقي. أول ما دخلنا استقبلنا الجارسون اللطيف اللي الابتسامة والمجاملات ما توقفوش من لحظة دخولنا. المكان من الداخل أثاثه خشبي فاتح، والحوائط الحجرية اللي عليها صور إعلانات قديمة وصور فنانين من الزمن الجميل. بالرغم من أن الديكور بالنسبة لنا مستهلك، إلا أن الضيافة وروح المكان أضفت جمال على المكان.

    بعد ما ألقينا نظرة على المنيو، من العصائر الباردة كوكتيل وردة (24.95 جنيه) وبينا كولادا (24.95 جنيه). ومعاهم شيشة فاخر بنكهة التوت الأزرق (29.95 جنيه + 5.95 جنيه لاي). ما كانتش الدنيا لسة زحمة وبالتالي الموضوع ما أخذش وقت وحالًا كل حاجة طلبناها كانت على الترابيزة.


    البينا كولادا (عصير أناناس ولبن جوز الهند وآيس كريم) كان أضبط بينا كولادا ذقناها في حياتنا؛ نسبة السكر لـطعم الأنانس القوي كانت ممتازة، وكذلك نسبة لبن جوز الهند لـ عصير الأناناس مثالية. بالرغم من أن الآيس كريم مكتوب من ضمن مكونات الكوكتيل في المنيو، إلا أننا ما حسيناش بطعمه نهائيًا وما نعتقدش أنهم ضافوه من الأساس، خصوصًا أن الكوكتيل كان قوامه خفيف.

    كوكتيل وردة (عصير فراولة وأناناس، لبن جوز الهند وآيس كريم) قوامه كان أثقل بكثير وكان واضح أن فيه آيس كريم فانيليا، واللي طعمه كان بيظهر في آخر كل رشفة بعد طعم المكونات الأخرى اللي نسبها كانت مضبوطة لدرجة أنك ما تعرفش تحدد أنت بتشرب إيه بالضبط بس الطعم ككل حلو. المشروبات بتيجي في برطمانات صغيرة شكلها حلو بس حجمها كان محتاج يبقى أكبر.

    الشيشة وخدمتها في المكان كانت هي كمان ممتازة؛ بما أننا مش من هواة الشيش الثقيلة، طلبنا من المسؤول عن الشيشة أنه يخففها على قد ما يقدر، وحصل فعلُا، وفضل طول القعدة مهتم بضبطها كل شوية، حتى بعد ما الدنيا ازدحمت وبدأ يقل اهتمام القائمين على الخدمة بينا نوعًا ما.

    ثاني جولة مع المشروبات اشتملت على قهوة فرنساوي دبل (18.95 جنيه) وواحد كابتشينو (18.95 جنيه)، ومن منيو الحلويات طلبنا طبق أرز بلبن (20.95 جنيه). الجولة الثانية ما حضرتش بنفس السرعة اللي حسينا بيها في الجولة الأولى، ولكن للمرة الثانية كانت المشروبات لذيذة.

    القهوة الفرنساوي (قهوة تركي + لبن) كانت ممتازة، إحنا طلبناها مضبوطة وقد كان. بلا مبالغة أول مرة نروح مكان تقدم بن نضيف ومحوج كمان. وأحلى حاجة أن نسبة القهوة كانت أكبر من نسبة اللبن فكان لونها غامق بس اللبن كاسر حدتها. الكابتشينو كمان كان لطيف؛ الرغوة متماسكة زي ما بنحبها بالضبط وكميتها مضبوطة.

    الأرز باللبن عادة بيجيء بمكسرات، ولكن زي ما طلبنا نزل لنا سادة. ما نقدرش نقول أنه كان أعظم حاجة في تاريخ الحلويات المصرية، إلا أنه عادي ما قدرناش نأخذ عليه أي مآخذ زي ما بيقولوا في الفصحة.

    إحنا شايفين أنه مكان ممتاز للقهوة والشيشة بعد يوم طويل في الشغل، أو سهرة حلوة مع الصحاب؛ لأنه بيجمع ما بين الجو، الطعم والخدمة الممتازين.
     
    جاري تحميل الصفحة...