1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي مخبز المدينة المنورة

دليل المسافر العربي قبل السفر

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏14 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    يه أماكن معينة بـ تبقى محفورة في ذاكرتنا، ذكريات بسيطة بس متعلقة بأجمل سنين طفولتك، زي ريحة العيش الفينو السخن من المخبز اللي بـ نشتريه كل يوم علشان ساندويتشات المدرسة الصبح، ومن الأماكن اللي بـ ترجع لنا الذكريات دي مخبز "المدينة المنورة"، هو مخبز عادي مافيهوش ديكورات مميزة، أو منيو شيك تختار منه اللي أنت عاوزه، مجرد رائحة المخبوزات قادرة أنها تغريك بدون مقدمات فـ تقرر أنك تشتري كل اللي بـ تحبه وريحته في مناخيرك.
    [​IMG]
    أول ما بـ تدخل بـ تلاقي على أيدك اليمين ركن خاص بالباتون ساليه، وفيه منه الرفيع بالكمون وفيه منه اللي بحبة البركة بس حجم سميك أكثر، بعد كده بـ ننتقل لزاوية المخبوزات الشهية، وده كان صف طويل بالطول مليان أرفف كل رف فيه حاجة مختلفة، من ميني كرواسون بالجبنة، وبوريك بالجبنة، وميني بيتزا، ده غير أنواع البسكويت والكيك والتوست الناشف الأصفر، و البسكوت الملفوف بالشوكولاتة، كل حاجة معمولة بدقة وطعمها يجنن.

    وطبعًا إحنا ما قدرناش نقاوم، طلبنا ربع كيلو باتون ساليه بالكمون بـ 5 جنيه، وكان طعمه أكثر من رائع خفيف وطعم الكمون فيه مضبوط، لا أكثر من اللزوم ولا كثير بزيادة، حاجة كده لو فضلت تأكل منها طوال اليوم مش هـ تزهق ومش هـ تعرف تبطل أبدًا، جيبنا كمان ميني كرواسون بالجبنة البيضاء وده بـ يبقى في علبة من الفوم نصف كيلو، من حظهم أننا من عشاق الكرواسون بكل أنواعه ومش أي كرواسون يعجبنا لازم يبقى فريش ومش مزيت وله مواصفات دقيقة ثانية كثيرة، وكل المواصفات دي كانت متوفرة، الكراوسون كان فريش وطعمه متناسب مع كمية الجبنة البيضاء المتوسطة، حاجة كده تفطر بها الصبح مع كوباية الشاي بروقان.

    وما قدرناش نشوف الميني بيتزا برضه (طبق نصف كيلو بـ 12.50 جنيه) من غير ما نجيبه، خاصة أن كل المكونات اللي عليه كان شكلها حلو وبيتي، على عكس الطبيعي في المخابز، والجبنة سايحة والطماطم شكلها طازة.

    كمان اشترينا بوريك بالجبنة برضه طبق من الفوم نصف كيلو بـ 11 جنيه، وكان طعمه حلو قوي، كان عنده كمان فطير مشلتت شكله شهي جدًا وبيتزا حجم كبير، وكيكة حجم كبير مش مجرد الكب كيك بس.
     
    جاري تحميل الصفحة...