1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي ليتشي - Lychee

دليل المسافر العربي قبل السفر

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏14 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    بـ نفرح جدًا بالأماكن اللي بـ تقدم أكل أو مشروبات صحية، لأنها بـ تساعدنا أننا نتخلى عن الأكل المضر، ونسعى أننا نقلل من كمية الدهون اللي بـ نأكلها ونشربها كل يوم، "ليتشي - Lychee" محل عصائر بالأساس فاتح من زمان في الزمالك، وفتح في الفترة الأخيرة مجموعة فروع كثيرة منها الفرع اللي زورناه النهارده، فرع المعادي.
    [​IMG]
    قبل ما نروح كنا لازم نشوف المنيو بتاعهم علشان ما نحتارش هناك، بس للأسف برضه لما رحنا احتارنا لأن الوقت كان لسه بدري ومش كل الأصناف كانت متوفرة.

    في المنيو كل العصائر الموجودة مكتوب جنبها عدد السعرات والبروتين والكربوهيدرات، وبعدين منقسمة أقسام، ما بين السموزي والكوكتيلات المختلفة والسلاطات والساندويتشات ووجبات خفيفة ثانية، بس أكثر حاجة لفتت نظرنا أنهم عاملين برنامج خاص لعصائر الـ Detox وللي ما يعرفوش ده عصير مفيد بـ يطرد السموم من الجسم بس لازم تفضل تشربه لثلاث أيام على الأقل وللأسف طعمه مش بـ يبقى حلو قوي، هو عبارة عن كوكتيل مكون من خضروات وفاكهة وبـ يختلف في برنامج ليتشي أن اليوم بـ يبقى مكون من 3 عصائر للغذاء والعشاء والفطار، تكلفة اليوم 60 جنيه، ده غير العصائر الغنية بالبروتين اللي تمدك بالطاقة لو أنت رياضي وبـ تعمل تمارين كثيرة، وده بالتعاون مع BeFit اللي في المعادي برضه، ده غير الوجبات الخفيفة اللي بـ تبقى ما بين سلاطة وزبادي بالفاكهة والجرانولا.


    المهم طلبنا من قسم السموزىThe berry land بـ 20 جنيه، وده عبارة عن عصير فراولة وتوت وموز وزبادي، وطعمه كان حلو برغم أن طعم الموز طغى على طعم أي حاجة ثانية، كان نفسنا يبقى أخف شوية، أما اللي عجبنا جدًا وكان فريش بطريقة مش طبيعية ينعشك ويخليك تبدأ يومك بنشاط هو عصير الـ Orange Passion بنفس السعر، وده عبارة عن برتقال وفراولة وزبادي وباشون فروت، بس إحنا بدلنا الفراولة بالأناناس، لأننا مش من عشاق الفراولة، وكان طعمه وهمي، كأنك رحت على جزيرة في وسط البحر ومستمتع بعصير استوائي منعش.

    وطلبنا كمانGreek Passion بـ 30 جنيه، وده عبارة عن زبادي يوناني قوامه بـ يبقى سميك أكثر من الزبادي العادي بتاعنا، وفوقه طبقة عصير مانجو وتحته طبقة عصير باشون فروت، وبـ يضيف عليه جرانولا، تكوينه مع طعمه كان هائل، واجهتنا مشكلة واحدة بس أن نسبة الزبادي أكبر من العصير، فبالتالي ما استمتعناش قوي بطعم عصير المانجو مع الباشون فروت، كان نفسنا الكمية تكون أكبر، يعني يبقى فيه نسبة وتناسب مش أكثر.

    كمان قلنا نجرب الساندويتشات فطلبنا Chicken Metabolism Plus وسعره 35 جنيه، وده عبارة عن عيش بني مع دجاج ومكسرات وتوت ناشف وأعشاب وزبادي، وللأسف يا جماعة ده كان أسوأ حاجة أكلناها، هو الزبادي حلو وكل حاجة بس مش معنى ده أنه يتحط في الساندويتش بالكمية دي، طعم الزبادي مع الخس والبصل والعين الجمل، عمل لنا قفلة، ده غير أن الفراخ مش متبلة كفاية، لدرجة أننا كنا مش حاسين بطعمها، يمكن لو قللوا كمية الزبادي اللي كانت خارجة من الساندويتش بدرجة رهيبة الموضوع يبقى ألطف، ويزودوا صوص يربط النكهات ببعض، مع تتبيل الفراخ أكيد، كان نفسنا نجرب السلاطات بس للأسف ما كانتش موجودة.
     
    جاري تحميل الصفحة...