1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي لارين دوريه - La Reine Doree

دليل المسافر العربي قبل السفر

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏14 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    سنة دي موضة الحلويات الجديدة الريد فيلفت كنافة أو بسبوسة بكل الأشكال اللي تحبوها، وما بين الأسعار وجودة الحلويات بـ يظهر لنا "لارين دوريه – La Reine Doree" اللي بعد عن كل زحمة الحلويات دي واخترع حاجة جديدة خالص رحنا مخصوص علشان نجربها.
    [​IMG]
    شفنا صورة كنافة 3 Seasons اللي مكونة من 3 أقسام، كنافة بالمانجو وكنافة بالكريز وكنافة بالكراميل، وده كلام كبير جدًا خاصة أن سعرها 125 جنيه بس، كمان شكل الميني كنافة بالنوتيلا والكريز والمانجو كنا لازم نجربهم برضه والكيلو بـ 100 جنيه.

    أول ما دخلنا لفت انتباهنا الكحك طبعًا اللي الناس بدأت تشتريه من دلوقت، كل سنة وأنتم طيبين رمضان خلاص بـ يودعنا للأسف، قبل ما نلحق نستمتع به، الحقيقة أن لارين عنده كمان تورتة كنافة بالمانجو شكلها كان مغري جدًا بـ 110 جنيه، وبايركس كنافة بالمانجو بس بـ 125 جنيه، كمان كان فيه كب صغير كريمة بالمانجو وكريمة بالشوكولاتة، وكل أنواع الحلويات الشرقية اللي تتخيلوها.

    أكثر حاجة لفتت نظرنا وعجبتنا جدًا الحقيقة هي العلبة اللي حطوا لنا فيها البايركس علشان كانت على شكل فانوس وإحنا بـ نحب التفاصيل الصغيرة دي، كمان العلبة الصغيرة اللي كان فيها الكنافة كان مرسوم عليها شكل الحارة المصرية في رمضان من بياع الكنافة لبتاع العرقسوس والأطفال اللي بـ يلعبوا بالفانوس.

    المهم بعد رحلة طويلة للبيت، جربنا الميني كنافة بالمانجو واللي كانت طازة وفريش بس للأسف ما نعرفش ليه الراجل وهو بـ يختارها لنا بعد ما نقي لنا اللي شكلهم حلو ومش منعكش جاء واحد من وراه وقال له أنت بوظت الصفوف ليه رجع دول وخد من هنا، وهنا ده طبعًا كان شكله مش مضبوط خالص، وكل ده وإحنا بـ نتفرج بصمت على أطول مدة انتظرنا فيها الكنافة.

    أما بالنسبة للكنافة 3 Seasons.. الكنافة فيها كانت حلوة جدًا، كمان الفاكهة كانت طازة وحلوة، بس نيجي للحاجة اللي بـ تفرق محل من الثاني سر الحلويات الشهية وهي الكريمة، الكريمة للأسف كانت الغلطة الوحيدة اللي نقلت مستوى الطبق من ممتاز لمش بطال، لأنها سر الطبق كله، غير أنهم أضافوا قطعة كيك صغيرة جدًا لا تكاد ترى بالعين المجردة ما بين الكنافة والكريمة، والحقيقة أنها كانت محتاجة تكبر عن كده علشان بـ يبقى طعمها أحلى.
     

    جاري تحميل الصفحة...