طلب مساعدة

الموضوع في 'استفسارات تركيا' بواسطة mohju, بتاريخ ‏18 فبراير 2015.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

1. moh

mohju مسافر

إنضم إلينا في:
    ‏16 فبراير 2015
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    1

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أتمنى تكونون بصحة جيدة

أنا رحلتي الى اسطنبول حتكون يوم 11 مارس ان شاء الله لمدة أسبوعين أنا والمدام :wink:

وحجزت سكن في منطقة السلطان احمد

لكن ياريت تفيدوني بالمعالم والأماكن الي لازم أزورها

الوسوم:
  2. شرقية الهوى

شرقية الهوى مسافر نشيط

إنضم إلينا في:
    ‏29 ابريل 2014
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    1
    رد: طلب مساعدة

ايا صوفيا - التوب كابي- الجامغ الازرق - اميننو - البوسفور - جسر غلطة - تل العرائس - شارع بغداد - روملي حصار - بيرلوتي - مينا تورك -ايوب - الاكاوريوم - فيالاند - فورم اسطنبول - فلوريا
    و و و و و

3. رنا رنون

رنا رنون مسافر

إنضم إلينا في:
    ‏14 نوفمبر 2014
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    1
    رد: طلب مساعدة

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
    الله يوفقكم فى سفرتكم وتنبسطو ان شاءلله
    انصحك بجوله فى مضيق البسفور كانت رائعه جدا و طبعا فى منطقه السلطان احمد تزور الجامع الازرق وبجواره توبكابى سراى وهى تحتوى على اغراض الرسول صل الله عليه وسلم والصحابه و اغراض السلاطين العثمانين وبجوارهم ايا صوفيا وهى كنيسه اصبحت مسجد ولكن انا افضل التوبكابى عنها وهناك حديقه قريبه منهم هى حديقه جولهانه دخولها مجانا ولكنها جميله ونظيفه و تزور امينونو ويانى جامع الجامع الجديد وجسر غلاطه المشهور بمطاعم السمك و تزور السوق المصرى وسوق التوابل سبيس بازار و ممكن تروحو اكواريوم وهى ممتعه جدا فيها اسماك واحياء مائيه وجزء فيها يحتوى ع غابات الامازون ورزاز الماء وجزاء يحتوى ع جليد وحيوانات قطبيه يعنى يعيشك جو كل منطقه وجنبها يوجد مول كبير وييوجد مدرجات خشبيه جنبه تجلس عليها وتستمتع بمنظر البحر وتمشى دقيقتين تجد حديقه فلوريا هى حديقه مسليه ممكن تتمشو فيها و انصحك بزيارة منطقه ايوب وركوب التلفريك والوصول الى بيرلوتى ومن خلالها تشاهد كل اسطنبول من اعلى والمنظر جميل جدا و يمكنك تزور اكوارمارين هى العاب مائيه وحمامات سباحه و طبعا انصحك ب مول جواهر اشهر مولات اسطنبول والوفيوم مول ميدان تقسيم يحتاج زيارة والتمشى ف شارع الاستقلال الجميل المشهور بمحلاته وكافيهاته ومطاعمه وتروحله فالليل بس مو مرة متاخر بتكون تمشايته مسليه وفيه فعاليات حلوة و فالاستقلال اساسى اكل الكستناء المشويه والمحار والكومبور (البطاطس المحشيه سلطات ) وطبعا زور محل مادو للحلويات وله فروع ف اغلب شوارع اسطنبول ويوجد فى الاستقلال و لاتنسو اكل الاسكندر انا اكلته ف المملكه السعوديه قبل كتييييير بس ف اسطنبول شئ تانى و المشويات التركيه وفطائر تركيا بالجبن واللحم لذيذه جداااااا وتروحو وترجعو بالسلامه

جاري تحميل الصفحة...