الطريقة الصحيحة للتخلص من الكرش

الموضوع في 'بوابة العرب المسافرون العامة' بواسطة غوايش, بتاريخ ‏8 يونيو 2015.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. غوايش

    غوايش مسافر

    إنضم إلينا في:
    ‏14 مارس 2015
    المشاركات:
    23
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    1
    الطريقة الصحيحة للتخلص من الكرش

    [​IMG]
    www.YallaForma.com

    لما تقعد فترات طويلة من غير ما تعمل اى مجهود او نشاط حركى مع كمان دايت غنى بالدهون المشبعة وسكر عالى ممكن يسبب تراكم الدهون فى منطقة البطن واللى بتكون حوالين الأعضاء الداخلية واللى معروفة بدهون الأحشاء، تعرف ان بعض الدهون اللى فى الخلايا الدهنية بتروح للعرق الرئيسى اللى بيمد ويوصل الدم للكبد فيزود المستوى الكولسترول فى مجرى الدم، مش بس بيكون شكلك مش لطيف بالكرش ده كمان بيسبب لك أمراض زى زيادة فى:


    • ضغط الدم
    • عدم التوازن الهورمونى
    • مرض القلب الوعائى
    • بيقاوم الأنسولين اللى بيأدى للأصاب بمرض السكرى النوع التانى.

    الطريقة الصحيحة للتخلص من الكرش

    الدهون اللى فى منطقة البطن احياناً بتكون اخر دهون بتتحرق لأن الجسم بيينظر اليها على انها المخزن اللى بيحافظ على بقاء حياتنا فى الاوقات العصيبة ولما يكون الأكل قليل، الدهون اللى تحت الجلد بتكون اسهل فى الحرق على اساس انها جزء من الدهون الاساسية المخزنة بس دهون الأحشاء بتحافظ على الدهون علشان المواقف الإضطراريه والجسم بيحرقها اخر حاجة.
    المشكلة انك يا فورما مش حتقدر تركز على حرق دهون معينة، لان جسمنا دايماً بيحرق الدهون فى الجسم كله لما تحرق كل الدهون يبدأ فى حرق الدهون اللى فى منطقة البطن.
    لأننا مش حنقدر نركز على دهون البطن بس، مهما عملت تمرينات crunches كتيره أو اى تمرين مخصص للبطن حيساعدك انك تحرق دهون البطن بسرعة، علشان تحرق دهون البطن لازم تعمل نفس التدريبات اللى انت كنت حتعملها لو كنت عايز تنقص وزنك، اول ما تقلل نسبة الدهون اوتحرقها، حتبدأ فى حرق دهون منطقة البطن، احسن طريقة علشان تتخلص من الدهون العنيدة هو عن طريق الجمع بين الـcardio وتدريب الـHIIT، التدريبات دول حتجبر جسمك انه يتخلص من الدهون ويبدلها بعضلات قوية.
    التمرين بيساعد على حرق كل الدهون اللى فى الجسم بس بتبنى عضلات فى منطقة معينة (على حسب التمرين نفسه)، لو انت ما ركزتش على cardio وركزت بس على تمارين البطن، بدل ما تحرق الدهون اللى انت المفروض تحرقها، حيكون عندك انتفاخ فى البطن وانت طبعاً مش عايز كده، اللى بيحصل لما تحصل على عضلات ولسه عندك دهون زائدة فى منطقة البطن العضلات بتكون مشدودة وبتخلى الدهون ظاهرة بين العضلات بتخلى المنظهر اوحش من الأول.

    علشان كده احنا بننصحك انك تركز على الـcardio بدل تمارين البطن، انت ممكن تعمل تمارين البطن خصوصاً لو هدفك انك تحصل على عضلات بطن قوية أوsix-pack بس ما تخليش تمارين البطن هى الأساسية.
    لما تتحرك كتير وتقلل السكريات والدهون المشبعة حتحصل على بطن مشدوده وصحيه، لازم يا فورما تكون صبور لأن الصبر مهم جداً، لو أنت اتسرعت واجبرت جسمك انه ينقص الوزن بسرعة جداً مش حيكون جسمك عندوا وقت علشان يتاقلم والخلايا الجلدية مش حتتأقلم للتغيير وحتحتاج لعملية جراحية.
    تغييرات مفاجأة فى اللايف استايل، ومجهود قاسى بدنى وشروط قاسية للعناصر الغذائية ممكن تربك جسمك ويحاول الحفاظ على الدهون اكتر للطوارئ بتقلل معدل حرق الدهون ويخزين اي حاجة انت بتأكلها زيادة علشان تفضل عايش.
    الحاجات المفروض تعملها:


    • اعمل تمرين cardio او تمرين بيحرق الدهون، بس اتأكد انك بتغيير الروتين على فترات: زى ما حنا قولنا قبل كده ان الجسم بيتأقلم بسرعة مع الحاجات الروتينية اللى احنا بنعملها، فالتركاية انك تغير الروتين على فترات: اعمل تمرين HIIT وجرى خفيف وجرى وتدريب الـbodyweight وتدريب الـstrength training، من الاخر كل ما تحير جسمك كل ما انت حتلاقى نتيجة كويسة.
    • قلل كمية الأكل: مش كل الفورم يقدروا مادياً على الأكل الصحى، علشان كده اسهل طريقة ممكن تعملها تعمل تغييرات بسيطة على نوعية الأكل وتقلل الكمية، حتى لو أكلت باستا أو رز بكميات صغيرة حتقدر تخس على المدى البعيد.
    • خد راحة ذهنية: الضغط النفسى هو سبب كل المشاكل، احنا بنأكل اكتر واحنا عندنا ضغط ونلجأ للاكل للراحة، مع ان اسهل طريقة انك تتغلب على الضغط ومن غير ما نتاكل زيادة هو انك تاخد راحة وألعب لعب على الموبيل فى السريع او والاحسن انك تعمل تدريبات مصغرة ممكن تعمل 10 مرات تمرينة الـburpees وبعدين تعمل 10 مرات تمرينة الـjumping jacks، عموماً بتاخد شوية دقائق علشان تتخلص من الضغط وتعرف تنجز اكتر باقى اليوم.


    علشان تتخلص من دهون البطن بيحتاج انك تنتظم فى التدريب وصبر، تاخد قرارات صحية يومياً وريح بالك، لأنه بيحتاج مجهود ومافيش طرق مختصرة علشان تحصل النتيجة النهائية بس يستهال المجهود ومافيش حاجة حتضيع.

    المصدر

     
    الوسوم:
  2. abd

    abdgly مسافر نشيط

    إنضم إلينا في:
    ‏3 مارس 2015
    المشاركات:
    28
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    3
    رد: الطريقة الصحيحة للتخلص من الكرش

    ممتاز هذا الي انا كنت محتاجة بس فيه بعض الحاجات الانجليزي في الموضوع مافهمتها بس شكرا على مجهودك
     

جاري تحميل الصفحة...