أماكن سياحية كل اللي لسه ما خططش واللي بيهوى خطط اللحظات الأخيرة، بنقدم لك

الموضوع في 'بوابة السفر إلى مصر Egypt' بواسطة menna, بتاريخ ‏11 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    [​IMG]


    أخيرًا أجازة شم النسيم! كل سنة وأنتم طيبين وكل اللي كان عنده خطط للأجازة دي هينفذها أخيرًا؛ لكن لكل اللي لسه ما خططش واللي بيهوى خطط اللحظات الأخيرة، بنقدم لك مجموعة من الأماكن المختلفة اللي ممكن تروحها –من أول سيوة لحد سهل حشيش- بعيدًا عن الاختيارات التقليدية المعتادة زي الساحل والسخنة، واللي ممكن يكونوا زحمة جدًا في شم النسيم.



    دهب

    [​IMG]

    على بُعد 500 كم من القاهرة، والمكان المفضل لهواة الرياضات البحرية في مصر؛ دهب معروفة بأنها من أجمل الأماكن الموجودة على ساحل البحر الأحمر، واللي بيتميز بجمال أعماقه.

    في دهب ممكن تعمل أنشطة كثيرة ومختلفة؛ زي تسلق الجبال وجولات السفاري في الصحراء، ده غير جميع أنواع الرياضات المائية، وأحلى حاجة أن أي مكان هتنزل فيه هيكون سعره حنين، ده غير بساطة أسلوب الحياة هناك.

    جرب الأجازة هناك في سندباد كامب - Sindbad Camp أو في Dahab Divers Hotel، وممكن تدلع نفسك بوجباتمطعم ذا كيتشين - the Kitchen Restaurant واللي بيعتبر من أحسن المطاعم من حيث الجودة والسعر.



    كاسل زمان

    [​IMG]

    من أجمل الأماكن اللي ممكن تقضي فيها اجازة شم النسيم، واللي بتتميز بموقع ساحر بين طابا ونويبع، ده غير أنها بتطل على الأردن، القدس، السعودية ومصر طبعًا. كاسل زمان - Castle Zaman هي المكان الأنسب للي بيدور على الهدوء والخصوصية؛ هي صحيح مافيهاش مكان للإقامة، إلا أنها بتقدم لك تجربة مختلفة ممكن تعيشها لمدة يوم على حمام السباحة، ده غير أطباقهم المميزة واللي مطهوة ببطء وبتتقدم في أطباق فخار.

    لو في نويبع أو طابا، 30 دقيقة وههتبقى في كاسل زمان.



    الجونة

    [​IMG]

    دي بقى هترضي جميع الأطراف؛ اللي عاوز يسافر علشان يستمتع بالجو والهدوء هيلاقي، اللي عاوز رياضات بحرية هيلاقي، وحتى اللي عاوز يسهر هيلاقي أماكن زي كلوب هاوس- Club House، ماريتيم - Maritim، باير 88 - Pier 88، وجوبوس سبورتس بار Jobos Sportsbar -

    ده غير أن الأماكن اللي ممكن تقعد فيها كثيرة ومتنوعة وبالتالي تقدر تضبط ميزانيتك براحتك. من الآخر، الجونة فيها حاجة من كل حاجة، وعلشان كده هي مثالية.



    سيوة

    [​IMG]

    اللي حاسس أن مكانه مش في الجونة، مكانك هنا في واحة سيوة، لأنها مش بس مكان تفصل فيه عن العالم بمناظرها الطبيعية الفريدة، ده كمان فيه مجموعة من الأماكن التاريخية اللي ممكن تزورها زي جبل الموتى ومعبد كهنة الإسكندر الأكبر، ده غير أن المكان ثقافته وحياته مختلفة تمامًا عن القاهرة وعيشتها.

    بغض النظر عن أماكن الإقامة المشهورة عالميًا زي تازيري - Taziry، وأدريري أميلال - Adrere Amellal، واللي معروفين أنهم مازالوا بيعتمدوا على الوسائل البدائية للحياة للحفاظ على البيئة واللي أسعارهم تعتبر غالية جدًا، مجرد التجول في الأسواق هناك والتعرف على الحرف التقليدية اللي بتشتهر بها سيوة يخليك مش عاوز ترجع القاهرة.

    ننصحك تروح سيوة جاردنز - Siwa Gardens وكارلوس جالييت لودج - Carols Ghaliet Lodge.



    سهل حشيش

    [​IMG]


    بالرغم من أن سهل حشيش كمكان أتعرف في البداية على أنه مكان لقضاء شهر العسل، إلا أنه دلوقت بقى من أشهر الأماكن اللي ممكن تستمتع فيها بأجازة مختلفة فيها كل الأنشطة اللي ممكن تخطر على بالك.

    على بعد 20 دقيقة من مدينة الغردقة، سهل حشيش فيه مجموعة كبيرة من الأماكن اللي ممكن تنزل فيها زيأوبيروي سهل حشيش - Oberoi Sahl Hasheesh، فندق بريميير رومانس – Premier Romance Hotelوتروبيتل سهل حشيش Tropitel Sahl Hasheesh

    ممكن تكتشف الحياة البحرية في المكان ده وتمارس الرياضات المائية المختلفة، ده غير الحفلات المتميزة اللي بتقام على الشاطئ؛ ده غير مجموعة المطاعم اللي ممكن تجربها هناك.



    نويبع

    [​IMG]

    نوبيع –واللي موجودة في الطرف الشرقي لسيناء- بتجمع بين أحسن حاجتين ممكن أي حد نفسه في أجازة مختلفة: الهدوء والسعر الممتاز.

    نوبيع مكان متميز لأي حد بيحب الحياة البدائية والهدوء، ده غير أن ممكن تمارس فيها من وقت للثاني رياضات بحرية زي الغطس، ده غير أن فيه أماكن كثيرة ممكن تأكل فيها أكل عضوي وأسواق تشتري منها مشغولات يدوية بدوية.

    لو عاوز حاجة في المعقول ومش بدائية جدًا، جرب نخيل إن ودريم - Nakhil Inn and Dream، أو ممكن تعيش التجربة على أصولها في حبيبة بيتش لودج - Habiba Beach Lodge، دايرة - Dayra و موون آيلاند كامب - Moon Island Camp.



    العين السخنة

    [​IMG]

    بص... الاختيار ده بالرغم من أنه تقليدي، إلا أنه حل سريع ومناسب لو الخطط كلها فشلت، لو ما عندكش حد تقعد عنده هناك فيه أماكن كثيرة متميزة ممكن تنزل فيها زي منتجع موفينبيك - Moevenpick Resort، وجاز ليتيل فينيس. ولو كمان ميزانيتك تسمح، روح طبلة واستمتع بأحلى سهرة هناك.

    وعيد شم نسيم سعيد!
     
    الوسوم:

جاري تحميل الصفحة...