أماكن سياحية محمية وادي الحيتان

الموضوع في 'بوابة السفر إلى مصر Egypt' بواسطة menna, بتاريخ ‏11 يوليو 2016.

  1. menna

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    2
    {$title}




    شيء مؤسف جدًا بالنسبة لنا كمصريين أننا نبقى بنمتلك أماكن كتير في بلدنا هي محط أنظار العالم كله وليها أثر كبير في اكتشافات علمية وتاريخية كبيرة ومهمة جدًا، واحنا مانبقاش عارفين عنها حاجة !
    من الأماكن دي: "محمية وادي الحيتان" في الفيوم .. المنطقة لها أهمية علمية كبيرة لأنه تم اكتشاف هياكل حيتان وكائنات بحرية وبرمائية بتمثل حلقات وسيطة في بعض عمليات التطور وكان العلماء بيحاولوا يلاقوا ليها إثبات موجود.
    المكان هناك عبارة عن متحف مغلق موجودة فيه بعض الهياكل المجمعة لكائنات مختلفة، ومتحف تاني مفتوح هتعدي فيه على الهياكل المجمعة والمتروكة في أماكنها في الصحراء بالإضافة لبعض الحفريات الواضحة في الصخور.
    المكان مش بس بيتم زيارته للمتخصصين والمهتمين بالعلوم والحفريات، لأ كمان بيستخدمه المهتمين بالفلك كمكان رصد جيد جدًا للنجوم والكواكب بالليل، نظرًا لبعده عن أي تشوش ضوئي ممكن يعكر صفو السماء أو يخلي رؤيتها مش واضحة.
    كفاية كلام لحد هنا، ونسيبكم بقى مع مجموعة صور رائعة بعدسة المصور العبقري "بيشوي فايز" بمنظور عين السمكة لأماكن مختلفة من المحمية.

    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]
     

مشاركة هذه الصفحة

  • ماذا تقدم لكم منتديات المسافرون العرب ؟

    منتديات المسافرون العرب منتدى سياحي من الاخوة العرب المسافرون يهتم في المقالات السياحيه و عرض تقارير مصورة صور و فيديو للسياحه الداخليه و الخارجيه و نقاشات في كل مايتعلق السياحة والسفر. كما يشمل موقع المسافرون العرب على اقسام متخصصه حول أهم الوجهات السياحية التي يقصدها المسافرون العرب.
  • المسافرون العرب العرب المسافرون السياحة في جورجيا المسافرون العرب منتدى المسافرون العرب المسافر السياحة في تركيا السياحة في دبي عروض سياحية hglshtv المسافرون العرب تركيا لنكاوي السياحة في البوسنة السياحة في الفلبين البوسنة سياحة السياحة في اسبانيا السياحة في المغرب السفر الى تركيا السفر الى جورجيا شركة المسافر السياحة في جورجيا السياحة في ماليزيا منتدى المسافر جورجيا سياحة مسافرون العرب السياحه في تايلند
جاري تحميل الصفحة...