أماكن سياحية رؤية مختلفة برحلة دراجات في الزعفرانة

الموضوع في 'بوابة السفر إلى مصر Egypt' بواسطة menna, بتاريخ ‏11 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    [​IMG]

    عمر سمرة "وايلد جوانابانا" من ضمن المشروعات اللي بـ تحاول تحافظ على الحركة السياحية في مصر، بعد ما قدر أنه يرفع علم مصر على قمم أعلى جبال في العالم في مغامرة فريدة من نوعها، عمر سمرة قرر بمشروعه الجديد أنه يساعد محبي السفر في مصر أنهم يعيشوا مغامرتهم الخاصة بهم.

    بنفس الحماسة اللي شجعتهم أنهم يأخذوا ناس كثير من زحمة القاهرة لأماكن مختلفة حول العالم، عمر سمرة وفريق عمل "وايلد جوانابانا" قرروا أنهم يتجهوا للسياحة الصديقة للبيئة في أقل الأماكن شهرة في مصر –لكن أجملها- علشان يكسروا القاعدة المحفوظة أن مصر مجرد مجموعة من المزارات التاريخية وخلاص على كده.

    بالرغم من أن "وايلد جوانابانا" ما كانوش أول ناس يلفتوا نظرنا كمصريين لأهمية السياحة الصديقة للبيئة، أو للأماكن الطبيعية الجميلة الموجودة في مصر، إلا أنهم في عملية بحث مستمر عن الأماكن البكر اللي لسه العين ما تعودتش عليها.

    مجرد وجود اسم عمر سمرة يطمئن أي حد بـ يحب المغامرات والسياحة المختلفة، ولكن لما تعرف أن "وايلد جوانابانا" في رحلتها القادمة متعاونة مع جلال ذكري شاتيلا -الشاب اللي وهو عنده 21 سنة كان لف مصر كلها على دراجة- الموضوع أكيد هـ يكون أحلى وأحلى.

    [​IMG]

    أول مغامرة هـ تكون في الزعفرانة، واللي بـ تتميز بوديانها العظيمة ومناظرها الطبيعية اللي أكيد هـ تخلي مجرد جولة بالدراجة تجربة مختلفة. الرحلة هـ تبدأ يوم 15 أكتوبر، و"وايلد جوانابانا" هـ توفر للمغامرين كل اللي ممكن يحتاجوه في الرحلة من معدات. ده الوقت أن الواحد يهرب من القاهرة.