مطاعم ومقاهي آبر دك - Upper Deck

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏12 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    [​IMG]
    فورسيزونز نايل بلازا - كورنيش النيل
    جاردن سيتي, القاهرة, مصر.
    عالمي
    آبر ديك: فطار مميز في فور سيزونز نايل بلازا


    مين يقدر يستغنى عن الأنتخة في البيت وقت الفطار مع أكلة بيتي في عزومة العيلة، وبعدها تستريح على الكنبة وتتفرج على مسلسلات رمضان وأنت بتدلع نفسك بشوية أم علي. آبر ديك في فور سيزونز نايل بلازا عمل كل حاجة هتحتاجها للاستمتاع بتجربة رمضانية صعب تتنسي.


    [​IMG]



    آبر ديك مقسوم لثمانية لاونجات تصميماتها هتحسسك بالراحة كأنك في بيتك، فمثلًا كل لاونج فيه شاشة تليفزيون مجهزة بساوند سيستم، وده طبعًا علشان تستمع بجرعة الاكتئاب اليومية من مسلسل نيلي كريم وأنت في قمة التركيز. كل لاونج فيهم كمان فيه لمسة مميزة زي اللوحات الكبيرة والأثاث المختلف في كل واحد منهم. لو زودت على الكلام اللي فات الحوائط اللي من الخشب والأعمدة المعلق عليها الأسقف القماش والمنظر البانورامي من حمام السباحة على الروف أكيد هتقدر تستمع وتسترخي زي الملوك.

    الأجواء الرمضانية بتتجسد في مفارش الخيامية على الترابيزات والفوانيس الجميلة وطبعًا الأكل المميز في منيو الفطارSet Menu (330 جنيه للفرد) اللي تشمل مشروبات رمضانية وشوربة من اختيارك ومجموعة من المقبلات الساخنة والباردة وطبق رئيسي مع طواجن اليوم وحلويات شرقية.

    بدأنا فطارنا بعصير كركديه وصوبيا بالتمر، وبعدها وصلت أطباق الشوربة. نتكلم شوية عن شوربة العدس وقوامها السميك المميز وطعمها اللذيذ، أما شوربة الطماطم على الناحية الثانية فكانت خفيفة شوية، لكن ده ما يمنعش أن طعم الطماطم جميل في كل الأحوال.

    [​IMG]



    بعدها وصلت سلّة عيش طري مع تشكيلة من المزات الباردة. اللبنة كانت متواضعة الطعم بس بابا غنوج كان روعة خصوصًا مع إضافة الصنوبر اللي عمل نكهة عظيمة. نجم الشباك فعلاً كان المسقعة الخفيفة الرائعة، وهي عبارة عن مكعبات باذنجان مستوية صح الصح مع صلصة طماطم ممتازة ومافيهاش ثوم بزيادة زي المسقعة التقليدية، وفوق كل ده عليها حمص. أما المزّات الساخنة فكانت عبارة عن فطاير طرية بالسبانخ لسه بنحلم بطعمها لحد دلوقتي، مع سمبوسك جبنة لذيذة فيها نعناع قدر يعمل طعم مختلف تمامًا، وأخيراً السمبوسك باللحم مفروم وتتبيلته ممتازة والكبيبة اللي تستحق رسالة شكر بحشوها المضبوط وسطحها الخارجي المقرمش.

    نروح على طاجن اليوم اللي كان طبق فتة مصري رائع. الفتة بتتقدم في برام حمراء جميلة ومكعبات اللحم الطرية مرصوصة فوق العيش والأرز ومتغطية بصلصة فيها نكهة الثوم اللذيذة. أما اللازانيا للأسف فكانت ناشفة واللحم المفروم محتاج تتبيلة أحسن من كده ونقدر نقول أن مستواها بعيد عن باقي المنيو. وصلنا لطاجن السي فوود الغني بصوص الزعفران وطعمه الرائع، والسي فوود نفسه كان واضح عليه أنه طازة.

    أول أطباقنا الرئيسية كانت ميكس جريل عبارة عن كفتة وريش ضاني وفراخ مشوية ولحم مشوي. كل حاجة في الطبق تتبيلتها عال العال، الكفتة مثلًا كانت طرية وماسكة نفسها، والفراخ المشوية كانت طرية بشكل مش معقول والريش المستوية بامتياز كانت مسك الختام. العيب الوحيد كان في اللحم المشوي زيادة عن اللزوم، وللأسف أثر على طعم اللحم اللذيذ.

    [​IMG]



    لو هنقارن كمية الميكس جريل بالثعابين المشوية فأكيد المقارنة مش لصالح الثعابين خالص، بس عمومًا جودة السمك بتتكلم عن نفسها. بيتقدم مع الثعابين اللي بتذوب في فمك من جمالها أرز لذيذ وخضار سوتيه هايل. على العموم، الثعابين من وجهة نظرنا كانت محتاجة نكهة مميزة أو حتى رشة ليمون على الوش.

    [​IMG]



    خلصنا فطارنا مع طبق أم علي، هو في حلاوة زي حلاوة الحاجة أم علي؟ الوش الذهبي الجميل المائل للبني مع العجينة الطرية اللذيذة وكمية كبيرة من الفستق – يمكن بس كان محتاجة شوية جوز هند وزبيب – مع كمية مضبوطة من اللبن والسكر، وبصراحة نقدر نقول إنها أحسن أم علي أكلناها – لازم تفتخر بوالدتك يا علي.

    عمومًا، من الصعب نشتكي من تجربتنا في آبر ديك. خدمة ممتازة وأكل هايل وأجواء تعدل مزاجك، لكن طبعًا كل حاجة ولها ثمنها.