1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي عنتر وعروس البحر

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏12 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    [​IMG]
    المهندسين : 4 عمر طوسون ، متفرع من شارع أحمد عرابي، ميدان سفنكس
    العجوزة, القاهرة, مصر.
    مشويات
    من 11 صباحًا الى 2 صباحًا

    عنتر وعروس البحر: أكل مميز وسعره كويس في المهندسين
    نشرت فى: 01/06/2016
    أول ما بتوصل شارع أحمد عرابي من ناحية ميدان سفنكس في المهندسين هتلاقي ألف حد يدلك على عنتر وعروس البحر، المكان مساحته كويسة جدًا، لما توصل المطعم هتلاحظ نظافة المكان، كمان فيه ميزة للوسع وهو أنه بيخلي في مسافة بين ترابيزتك وبين أي ترابيزة تانية وده طبعًا بيحفظ خصوصيتك، وأمام كل ترابيزة تقريبًا فيه شاشة عرض حيث الإحساس بالدلع!

    طلبنا فرخة مشوية (52 جنيه)، مع أرز بالكبدة (10 جنيه) وطلب ورق عنب (10 جنيه)، بمجرد ما الموظف خد مننا الطلب لاقينا موظف تاني عرض علينا مجموعة كبيرة من السلاطات وطلب مننا نختار اللي عايزينه، اخترنا تومية وبطاطس مايونيز وسلاطة طحينة، بدأنا الأكل، السلاطات كانت مميزة جدًا ونزل لنا معاها عيش شامي سخن لسه خارج من الفرن كان طعمه تحفة. أكتر سلاطة عجبتنا هي التومية، كانت مضبوطة وطعمها مميز لدرجة أننا خلصنا على الطبق كله.

    نزلنا الأكل، بدأنا بالفراخ المخلية المشوية على الفحم، كانت تجنن طعمها حلو جدًا، شويها مضبوط، وتوابلها هايلة، لونها دهبي ويفتح النفس فعلًا، نزل مع الفراخ أرز بسمتي مبهر طعمه هايل، أما ورق العنب فكان ميزته أنه طازة، والطلب الواحد ممكن يكفي فردين مش فرد، عيبه الوحيد أن توابله ماكانتش مضبوطة وملحه خفيف شوية.

    إحنا جربنا أرز بالكبد في كذا مكان، لكن نقدر نقول أن خلطة عنتر مميزة جدًا وتستحق التجربة، لو تغاضينا عن أن الأرز كان بارد شوية، نقدر نقول أنه عجبنا، مش معجن، والكبدة بتاعته معمولة زي ما الكتاب بيقول.

    بعد انتهاء الأكل سألنا الموظف عن الحلو، وكانت المفاجأة المكان مافيهوش حلو، كل ما نسأل على حاجة يقولوا لنا خلصت، ده ضايقنا جدًا، طلبنا شاي بالنعناع، علشان نحبس الأكلة الحلوة دي.

    أكتر حاجة بتميز عنتر هي أن أسعاره كويسة جدًا بالمقارنة بباقي المطاعم المشابهة، كمان هو مناسب جدًا للعزومات العائلية، هتلاقي نفسك بتدفع مبلغ مناسب جدًا في النهاية. كمان مستوى النظافة عالي، والقعدة فخمة جدًا والترابيزات الخشب مع الكراسي المريحة بتخليك حاسس بقمة الدلع.
     

    جاري تحميل الصفحة...