1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي روستو

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏12 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    [​IMG]
    أبراج علي الدين ، شاع السينما ، سنتر الامريكية، الحصري
    السادس من أكتوبر, القاهرة, مصر.

    مفتوح
    من 10 الصبح لتلاتة بعد نص الليل


    روستو: فراخ مشوية زي ما بيقول الكتاب في الحصري
    هزة عنيفة اتعرض لها اسم "روستو" في منطقة 6 أكتوبر، المطعم اللي ما فيش حد عدى على أكتوبر وما سمعش عنه إلا قلة نادرة، اتعرض من شهرين للاغلاق من جانب قوات خاصة قامت بمداهمته، في وجود عدد ضخم من الزباين قدامه، عدد مش قليل من الاتهامات ليه بـ "التسمم" بدأت تطلع، قبل عملية الإغلاق وأثناءها وبعدها، وحالة من الجدل فضلت مستمرة لفترة طويلة جدًا، هل فعلًا روستو جاب للناس تسمم ولا كانوا بيتجنوا عليه وهل هيتقفل على طول ولا هيتفتح تاني.

    الموضوع ماخدش وقت وبعد فترة قليلة جدًا اتفتح روستو من جديد، وزي ما انتشرت على مواقع التواصل الاجتماعي شكاوى من ناس بيأكدوا أن جالهم تسمم بسببه، انتشر ورق رسمي بيأكد أن نتائج التحليل اللي تمت للعينات في المطعم مطابقة للمواصفات وأنه كل حاجة سليمة والدليل أنه رجع يشتغل أحسن من الأول، وعمل توسعات كبيرة جدًا، منها أنه انتقل من مجرد مطعم قدامه عدد كبير من الكراسي إلى أنه اشترى المطعم المجاور له وهو عبارة عن دورين.

    ناس كتير أكدت إنها مهما سمعت عن روستو برضو هتفضل تاكل من عنده، وإحنا من الناس دول، لأننا أكلنا من عنده مرات كتير وعمرنا ما اشتكينا من نضافة أو أي حاجة، وأكبر دليل مشهد يوم الافتتاح اللي كان شبه يوم الحشر، الموضوع مختلف جدًا عند رستو، خلونا ندخل في الجد ونحكي لكم.

    أكلنا فراخ مشوية كتير، لكن أنك تاكل فراخ مشوية وطرية في نفس الوقت، دي المعادلة شبه المستحيلة اللي بيحققها روستو وبشكل مذهل، فعلًا أجمل وأطرى وألذ فراخ ممكن تدوقها في حياتك من عند المحل ده، عادة بنخاف نطلب فراخ مشوية في شواية، وبنختار اللي على الفحم، علشان نقصر على نفسنا المسافة، كتير كانت بتبقى بايتة، أو قديمة، وغالبًا ناشفة وطعمها وحش، الغريب في روستو أنك لما تقف تتأمل المشهد المرعب على الشواية للفراخ، تكتشف أنهم كلهم نفس الحجم، ومكلبظين بطريقة غريبة، تقول أكيد مالهمش طعم، لكن تكتشف أن طعمهم حلو جدًا، ونكهتهم حلوة، عرفنا من ناس أنه بيربي الفراخ بنفسه، لكن مش متأكدين من المعلومة.

    المهم الفرخة المكلبظة الطرية فعلًا بتشبع، وهناك تقدر تختار بين اختيارات كتير جدًا في الأكل، عادة الناس أول ما توصل بتختار وجبة النص فرخة، ومعاها الرز والتومية والمخلل والعيش الشامي والبطاطس المحمرة، لأنها مشبعة جدًا، وأحيانًا بتكفي اتنين لو مش أكيلة أوي، ودي تمنها 33 جنيها، أما لو فرخة كاملة فتمنها 65 جنيه، الزعتر فيها بيلعب دور البطولة، التومية جبارة، والرز فعلًا تحفة، جربنا شاورما اللحمة الصاج، ودي كانت في حدود 18 جنيه، عجبتنا جدًا، لكن طبعًا الفراخ المشوية هي البطل.

    روستو برغم الضغط والأعداد المهولة، عنده إتقان شديد لكل حاجة بيقدمها لك، طريقة التقديم غريبة شوية لكن فعالة، في ظل الضغط، بتروح تدفع وتديهم اسمك، الوجبة تجهز، ويبدأ شاب ينده اسمك علشان يسلمها لك، المشكلة الوحيدة اللي حسيناها صعوبة الخدمة في ظل الأعداد الكبيرة، صوت الشاب وهو عمال ينده جمب دماغك على اسم صاحب الوجبة التالية، روستو مش مطعم شاعري تقعد فيه انت وحبيبتك تهمسوا، روستو مطعم الناس اللي عاوزة تاكل وتشبع وما تدفعش كتير أوي.
     
    جاري تحميل الصفحة...