مطاعم ومقاهي بيسوناج - Pisonaj

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏12 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo

    [​IMG]
    88 شارع 9
    المعادي, القاهرة, مصر.
    عالمي



    على قد ما بنفرح بافتتاح أماكن أكل صحي كثير في الفترة الأخيرة، على قد ما بنخاف تكون مقلب، بس إحنا النهارده في بيسوناج – Pisonaj تجربتنا كانت مختلفة عن أي مكان روحناه.

    إحنا كنا من أوائل الناس اللي اكتشفت افتتاح المكان حتى من قبل ما يفتتح رسميًا، مش عارفين الحقيقة ده من حسن ظنهم ولا سوء حظهم لأننا روحنا لهم حوالي 3 مرات في كل مرة يكونوا إما لسه ما فتحوش إما شغالين عصير بس، أو أن مكونات السلاطة خلصت، وأخيرًا وصلنا النهارده وعرفنا أن المكان بيفتح من الساعة 7 الصبح، وبيقدم عصائر ومشروبات ساخنة وكل الأكل الصحي والمشروبات الصحية زي الديتوكس بيقدمها برضه بس واخدها خطوة خطوة.

    مكونات السلاطة كانت متوفرة بس برضه مش كل حاجة في المنيو كانت موجودة لأنهم لسه في مرحلة الـ Soft opening فبالرغم من وجود أصناف كثير في الساندويتشات والسلطة زي السلمون المدخن والدجاج بأنواعه إلا أنهم كانوا لسه مش موجودين.

    فقررنا إننا نجرب حظنا وطلبنا سلاطة كبيرة (20 جنيه)، وعصير خوخ برتقال (11 جنيه) وبطيخ بالنعناع بنفس السعر.

    إحنا اللي كونا السلاطة بنفسنا وكل إضافة زي الجبنة أو اللحوم بتكون إضافة بـ 4 جنيه، فحطينا في السلاطة خس وطماطم شيري وجبنة حلوم مشوية وبرتقال وكيوي وجزر، ولما سألنا عن صوص الدرسينج اتفاجأنا أن مافيش غير نوع واحد بالمايونيز والخل والريحان، وبما أننا مش من عشاق المايونيز طلبنا صوص تاني، فعمل لنا خلطة بالخل وزيت الزيتون الريحان والزعتر وكان طعمها معقول بس الخل كان فيها كتير وبيلسع. نصيحة للمكان يا ريت يعملوا تنوع في الدريسنج لأن ده اللي بيفرق جودة مكان عن مكان.

    بشكل عام المكونات كانت كويسة كان فيه بس مشكلتين صغيرين، أولًا أن الجبنة الحلوم اتسخنت في توستر بتاع العيش المموج بدل واحد مستقيم، وكان حجمها رفيع جدًا فالجبنة ساحت بين الفراغات وماكنتش في أحسن حالة خالص، وثاني حاجة أن البرتقال ما كنش طازة يمكن علشان الشتاء خلص. أما عصير البطيخ بالنعناع كان سموزي وساقع ومنعش، برغم أن موسم البطيخ لسه ماجاش قوي، والخوخ بالبرتقال برضه كان حلو، بس كان محتاج سكر أكثر من كده ويضرب أكثر في الخلاط.

    بشكل عام أسعارهم حلوة جدًا ولو فضل طبق السلاطة الحجم الكبير ده بـ 20 جنيه بس، إحنا هنكون زبائن دائمين لأن نفس الحجم ده بيتباع في أماكن ثانية بـ 40 و60جنيه على الأقل.
     
    الوسوم:

جاري تحميل الصفحة...