1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي مجرشي

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏12 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    [​IMG]
    3 شارع الخليل، متفرع من شارع الجهاد من ميدان لبنان
    المهندسين, القاهرة, مصر.
    عالمي
    مفتوح
    1 مساءً - 2 صباحاً


    الناس الأكّيلة تعرف كويس يعني إيه أكل عربي عمومًا أو خليجي خصوصًا، الأكل الخليجي يمكن من أسهل أنواع الأكل اللي تقدر تحط لها صفات ومميزات عامة كده هتلاقيها موجودة في كل أصنافه. المهم، علشان نبعد عن الكلام اللي بيجوّع، خلونا ندخل في الموضوع على طول.
    "مجرشي" هو أحد المطاعم الموجودة في القاهرة اللي بتقدم الأكل العربي والخليجي بكل أصنافه، والمطعم ليه سمعة جيدة نسبيًا ومحقق انتشار كويس إلى حد ما.

    إحنا كنا في زيارة قريب للمكان علشان نحاول نجربه بنفسنا وكنا على أمل كبير أنه يأكد لنا السمعة الجيدة اللي كانت واصلة لنا عنه من خلال معارفنا اللي راحوا قبل كده.. لكن للأسف المكان خيب آمالنا في معظم الحاجات اللي كنا رايحين له علشانها، وإن كان عند حسن ظننا في حاجات تانية لكن في المجمل كان أقل بكتير من المنتظر..
    في البداية أكثر حاجة مميزة في المكان هو طابع القعدة العربي المعمولة على شمال الطرقة وأنت داخل من بابه، لكن للأسف مكانها صغير شوية والعدد اللي بيقعد فيها محدود، ومافيش نظام كويس يخلي فيه تداول مريح لاستخدامها، يعني ممكن الناس تخلص أكل وتكملها قعدة حكاوي طويلة ويبقى في حد غيرهم عايز يستخدم المكان ما يعرفش.
    وبالتالي فإحنا ماعرفناش نستمتع بمزايا القعدة العربي ودخلنا قعدنا على ترابيزة عادي، وطلبنا من المنيو طلبين رئيسيين، وحرصنا أن الطلبات تكون تقليدية شوية علشان تقييمنا يبقى أفضل.

    طلبنا طبق مندي لحم، وطبق مثلوثة برياني فراخ (83 جنيه)، والمثلوثة دي عبارة عن طبق خليجي مكوّن من طبقة جريش (أشبه بالبرغل) + طبقة عيش طري + قطع فراخ صغيرة مع لبن.
    وكانت مفاجأة كبيرة لينا أن الأكل وصل بعد 3 دقائق بالضبط! كأنه كان متجهز قبل ما احنا نيجي ولا نطلب أساسًا، المهم.. الصدمة الأولى كانت أن الطلب جه غلط، الطبق الأولاني وصل طبق مندي فراخ (36 جنيه) مش لحم، لكننا تجاوزنا الموضوع وقررنا ناكل اللي جه، الأكل كان مستوي كويس جدًا وسخن جدًا وده كان الشيء الجيد الوحيد فيه تقريبًا هو وصوص الطماطم الخليجي المميز اللي بتاكل بيه الرز.
    الفراخ المندي كانت خالية من أي توابل "Flavours" تقريبًا في معظم أجزائها وده كان شيء سيء .. وده خلى طبق المثلوثة مرضي أكتر رغم أنه ماكانش برضه على المستوى المأمول إلا أنه كان ليه طعم أفضل والفراخ الإسبايسي كانت مخلية الموضوع لذيذ أكتر، المهم.. خلصنا تجربتنا اللي ماكانتش لطيفة أوي الحقيقة مع الأكل، وطلبنا شاي، والشاي عندهم بينزل بعد الأكل كواجب ضيافة هو أو القهوة العربي حسب ما تحب.
    وللأسف الشاي كان على عكس الأكل اللي وصل بسرعة، وصل بعد ربع ساعة كاملة وبعد 3 مرات إعادة طلب، لكن يعني خفف من حدة الموضوع أن كوباية الشاي بالنعناع بتاعتهم عظيمة جدًا، وطريقة عملها مختلفة شوية.. الشاي بيتغلي لوحده في براد، والنعناع لوحده في براد، وبعدين الكوباية بتتملي من البرادين بنسب محددة فالطعم بيبقى مركز وجميل.
    بعد كده طلبنا الحلو كان طبق كنافة بالقشطة (19 جنيه)، ووصل سريعًا سخن زي الأكل ومعاه علبة العسل الصغيرة، الكنافة كانت مكون تقليدي برضه لكنها كانت مميزة جدًا في الطعم بشهادة أكتر من حد.
    في ختام الزيارة للمكان الواضح أنه كان مُصر يخلي انطباعنا الأخير عنه انطباع سلبي، فحصل حاجتين ضايقونا شوية، الأولى أنه كان في أكتر من حد بيدخن في آخر قعدتنا وعرفنا أن المكان مش بيمنع التدخين وده كان شيء مؤذي وسيء جدًا، الحاجة التانية أننا حسينا بارتباك شوية من كتر الموظفين اللي كانوا بيتعاملوا معانا!
    يعني اللي استلم الأوردر غير اللي جاب الأكل غير اللي طلبنا منه الحساب غير اللي حاسبنا بالفعل!
     

    جاري تحميل الصفحة...