مطاعم ومقاهي فطيرة - Feteera

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏12 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    [​IMG]
    داخل باتيو , التجمع الخامس
    القاهرة الجديدة, القاهرة, مصر.
    مأكولات سريعة, مصري


    كثير بيبقى نفسنا في حاجة خفيفة تصبيرة في الشغل، تسد جوعنا ويكون طعمها حلو، وكنا بنحب نطلب "فطيرة" فرع الزمالك، وطبعًا أول ما عرفنا أنهم فتحوا فرع جديد في التجمع الخامس كنا متحمسين جدًا نروح ونتأكد إذا كان الفرع الجديد بنفس جودة فرع الزمالك والشيخ زايد.

    المكان معقول مش كبير ومش صغير، فيه حوالي 6 ترابيزات في الـ out door وترابيزتين بس جوه في الـ In door، أول ما مسكنا المنيو أحتارنا ما بين الأصناف اللذيذة واللي بنحبها كلها ما بين اللحوم والدجاج والمأكولات البحرية، وأنواع الفطيرة نفسها عادية ولا بالسمن البلدي، رول ولا وسط ولا كبير. بس بما أننا كنا جربنا أنواع قبل كده زي فطيرة رول الجبنة بالزعتر (26 جنيه)، اللي أنقذتنا قبل كده أكثر من مرة في المكتب، لأنها خفيفة وهشة وجميلة، وطبعًا فطيرة جبن المشكل (43 جنيه حجم وسط) اللي لما بتأكلها سخنة بتسرح مع كل نوع جبنة وتعيش في ملكوتك الخاص.

    فطلبنا كبداية فطيرة رول smoked salmon بـ 42 جنيه، وفطيرة سجق حجم وسط (42 جنيه) وفطيرة بيتزا chicken barbeque بـ 52 جنيه، وأخيرًا ختمنا بالحلو فطيرة رول تفاح بالقرفة (34 جنيه)، وعصير ليمون نعناع (15 جنيه).

    بعد حوالي نصف ساعة الأكل كله جيه إلا الحلو طبعًا، وبدأنا بأكثر حاجة كنا متشوقين لها فطيرة الـ Smoked salmon لأن مش أي حد يقدر يضبط التركيبة دي، يعنى لو السالمون مش طازة شكرًا كده باظت، أو لو نوع الجبنة مش ظابط معها. بس الحقيقة إحنا اتفاجئنا وكان نفسنا يكون حجم الرول أكبر من كده لأننا كنا مش عارفين نبطل أكل منه، مع كل قطعة من الرول كنا بنطير للسما السابعة ونرجع تاني الأرض لما بتخلص، فحقيقي ما كناش عاوزين نرجع لكوكب الأرض تاني خاصة أننا من عشاق السالمون.

    بعد كده جربنا فطيرة بيتزا بالـ chicken barbeque ودي كانت تاني أكثر حاجة عجبتنا، الفطرية كانت خفيفة والدجاج معمول مضبوط جدًا لدرجة أننا اتخضينا من جماله لأن من الصعب أن محل فطير يعرف يضبط تسوية الدجاج فما تكونش ناشفة أو مش مستوية، لكن دي كانت طريقة وJuicy وتأكل صوابعك وراها، طبعًا فطيرة السجق حدث ولا حرج كانت في نفس المستوى المبهر، وبينا وبينكم إحنا مش بنحب السجق أصلًا، بس فعلًا كان طعمه حلو وبيتي والبهارات فيه كانت خفيفة، إحنا ما كناش لا قادرين نروح ولا نكمل اللي طلبناه.

    فطبعًا لما الحلو جيه، كنا بنبص له وإحنا بنحاول ناخد فترة راحة ونقاومه، بس هو كان شكله مغري جدًا وهو مرشوش عليه سكر بودرة من فوق وسخن، كنا لازم نجربه وهو سخن يا جماعة يعني نسيبه يبرد حتى ما يصحش! والحقيقة أنها كانت خطوة كويسة جدًا لأن التفاح كان سخن مع رشة قرفة خفيفة، كانت قفلة معقولة جدًا.

    نصيحة أخوية لازم تبقى بتشرب حاجة جنب الأكل الجامد ده، وإحنا كان حظنا حلو جدًا أننا طلبنا ليمون نعناع، فبالرغم أن مش كل الأماكن بتعرف تضبط سكر الليمون بالذات وكمية النعناع، وإحنا بحكم عملنا بقينا أشخاص متطلبة جدًا للأسف لدرجة الإزعاج، إلا أن الليمون بالنعناع بلا مبالغة كان تحفة وسكره مضبوط، كان نفسنا يكون متوفر عندهم عصائر تانية علشان نجربها، بس ماكنتش لسه وصلتلهم للأسف، يمكن بيشوقونا لزيارتنا الجاية. العيب الوحيد أن الجرسون كان جوه في المكان الـ indoor فعقبال ما كان بيشوفنا ويجي كنا بنلعب لعبة الإشارات، يا ترى شافنا وإحنا بننده له ولا لأ، بس غير كده الأكل تحفة وخفيف وطازة، وأكيد مش هتكون زيارتنا الأخيرة.