1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي بيبيتو

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏12 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    [​IMG]
    شارع الجيش, ميدان باب الشعرية
    وسط البلد, القاهرة, مصر.
    شرقي



    أماكن كتير بتعمل الأكل الشعبي باحتراف لكن هي فى النهاية مدفونة، من بعد ما البرنس قفل بدأت الناس تدور على أماكن بتعمل نفس الأكل وتقدر تعوضها عن ملك الطواجن والكبدة وورقة اللحمة واللحمة المحمرة، من هنا ظهرت الاكتشافات زي صبحي، بيبو، بيبيتو وغيرهم، كلامنا النهارده هيكون عن "بيبيتو" فى باب الشعرية.

    قطعنا الرحلة لهناك بالمترو، أول محطة بعد العتبة هي باب الشعرية فى الخط التالت الجديد، وإحنا جوه المحطة قبل ما نخرج منها شمينا خليط روايح طبيخ داخلة مع بعضها، لما خرجنا اكتشفنا أن باب الشعرية عبارة عن محلات أكل كتيرة جدًا وكلهم قريبين من بعض، من اللى بيعمل كبدة ومخ واللي بيعمل حواوشي واللي بيعمل كفتة لحد ما وصلنا لبيبيتو.

    المكان مُقسم لقعدة جوه أهدأ وأريح وعربية بيحمروا فيها اللحمة والكبدة والكفتة وغيرهم، وعلى العربية متعلق أجزاء من اللحمة معرضة للهواء طبعًا وشكلها كان مش عاطفي، كان فيه ترابيزتين بره، وبما أن الشعبيات بتحب القعدة بره فعملنا كده.

    نيجي للجزء الأهم وهو الأكل والمنيو المستفز جدًا اللي مكتوب فيه أصناف بس من غير أسعار، لازم تستعين بحد يعرفك سعر كل حاجة زى ما عملنا، بما أننا سامعين من قبل كده أنه ملك اللحمة المحمرة باللية طلبنا ربع كيلو (38 جنيه) وطاجن فريك باللحمة (35 جنيه) وطلب ممبار (11 جنيه).

    الأول نزلت السلاطات: طحينة وسلاطة خضراء وطبعًا معاهم عيش، السلاطات كانت كويسة لكن مش مميزة تقدر تجرب زيها فى أي حتة وبرضه مشكلة العيش أنه بارد ومجلد.

    نزل الأكل واللي بصراحة كانت ريحته اللي تفتح النفس سابقاه بمتر، اللحمة المحمرة كانت هايلة، عبارة عن شرايح رفيعة ومعاها مكعبات "ليّة" صغيرة، طعم الفلفل الأسود زيادة شوية لكن ده بالنسبة لنا كان حلو، تجيب لقمة تحط فيها شريحة لحمة ومعاها مكعبين "ليّة" وتغمسها فى الطحينة وكده تبقى وصلت لقمّة الدلع.

    طاجن الفريك واللي أنزعجنا من أنه ما جاش فى طاجن، جه فى طبق غويط، الطاجن نفسيًا بيبهج الواحد، شكله وريحة الفخار اللى بتختلط بالأكل وهو سخن مهمة جدًا بالنسبة لنا، لكن كان لازم نتعامل مع الأمر وناكل، الفريك كان حلو جدًا، بهاراته مضبوطة واللحمة اللي فيه مكعبات طرية وزى ما بنقول بالبلدى كده "ملبّسة" يعنى فيها نسبة دهون كويسة لكن مش مزعجة.

    دايمًا بنحب نسيب أحلي طبق نتكلم عنه فى الآخر، والبطل المرة دي كان الممبار، كان سخن ومقرمش، الأرز فيه متبهر كويس ومفلفل بس مش ناشف والممبار نفسه مش بيشد وكان حراق بسيط جدًا، الحرقان اللى يضيف للنكهة وما يبقاش مزعج ومغطي على الطعم.

    بالنسبة للخدمة دايمًا فى النوعية دي من المحلات مش بنطمح أننا نقابل خدمة خمس نجوم بس المرة دي الراجل كان مكشر ولما سألناه عن أسعار الحاجة (اللى مش مكتوبة ودي غلطتهم) كان زعلان وعمال يقول: "هو أنتم هتسألوا على سعر كل حاجة؟".. "لا هناكل ونتفاجئ"، طريقته كانت غريبة جدًا الحقيقة.
     
    جاري تحميل الصفحة...