مطاعم ومقاهي دكان عزيز - Dukkan Aziz

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏12 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    [​IMG]
    داخل ويست تاون هب - بيفرلي هيلز
    السادس من أكتوبر, القاهرة, مصر.
    لبناني, سوري



    ويست تاون هب فى الشيخ زايد من الأماكن اللى بنحب نروحها دايمًا سواء الصبح أو بالليل، لكن الصبح له إحساس خاص كده عندنا لأن المكان مفتوح ودايمًا مشمس والهوا يجنن، فما بنصدق نروحه علشان نبدأ يومنا البداية الصح.

    من الأماكن اللى ممكن تروح تفطر فيها دكان عزيز – Dukkan Aziz المعروف بأنه بيقدم أكلات شامية ولبنانية لكن عنده جزء خاص بالفطار، المكان ألوانه مبهجة وكل قعدته فى الهواء الطلق وقريب من النافورة.

    فى المنيو كانوا كاتبين فى أول صفحة سبب تسمية المكان باسم "دكان عزيز" وقصة صاحب المكان ورحلة كفاحه وسفره الدائم فى ظروف صعبة وعشقه للطبخ، استوقفنا غلطات إملائية كثيرة فى المنيو كانت غريبة جدًا بس مش ده هدفنا من الزيارة، لكن نرجع ونقول أن التفاصيل بتفرق وبتميز مكان عن الثانى.

    فى الجزء الخاص بالفطار واللى كان عبارة عن نصف صفحة بس، عندك اختيارين: إما إفطار كامل (رقم 1) وده عبارة عن فول وفلافل وجبنة بالطماطم وبيض حسب اختيارك مع عيش، وإفطار (رقم 2) عبارة عن معجنات وفلافل وبطاطس (الفطار الكامل 50 جنيه)، اختارنا الفطار رقم 1، فيه كمان أصناف منفصلة زي حمص، وفول شامى، وفلافل شامى.. إلخ، بس إحنا طلبنا زيادة على الفطار الكامل طبق بطاطس محمرة (13 جنيه)، وكمان طلبنا من العصاير الفريش ليمون باللبن (22 جنيه) وأناناس بالكيوي (24 جنيه)، ومياه معدنية (صغيرة بـ 12 جنيه مش عارفين ليه!).

    تحضير الفطار ما أخذش وقت طويل، نزل لنا سبت عيش شامى شكله يفتح النفس، وبعدها طبق البطاطس المحمرة اللى كان لونها أصفر بزيادة وبعد كده اكتشفنا أن محطوط عليها Powder أصفر مش متأكدين هو إيه الصراحة هو سبب اللون، وكمان طبق سلاطة خضراء وباقى الأطباق على التوالى.

    البطاطس المحمرة كانت مقرمشة من بره وطرية من جوه، الفلافل كان باين فيها أوى طعم الكمون ومعمولة كمان من الحمص والسماق (عامة السماق والكمون كانوا على كل حاجة حتى السلاطة)، كانت حلوة جدًا ومقرمشة وقوامها غني.

    الجبنة بالطماطم كانت كويسة وعليها عود نعناع للتزيين بس تعليقنا عليها أن كمية الطماطم المقطعة فى الجبنة كانت أكثر من كمية الجبنة نفسها، كان نفسنا المكونات تكون متوازنة شوية فيها، البيض طلبناه "أسبانى" يعني بالبصل والطماطم والفلفل الأخضر وكان طعمه كويس شبه اللى بناكله فى البيت، اللى أحبطنا خالص كان الفول، كان ناشف جدًا ومافيهوش صوص أو حتى عليه زيت علشان يطريه، ده غير أن كان ناقصه ملح شوية.

    اللى عجبنا جدًا بقى هناك العصاير الفريش، الليمون باللبن كان مضبوط فى مكوناته وكمان قوامه كان تمام، اللى اختراع بقى الأنانس بالكيوي، مهدئ للأعصاب جدًا والحلاوة أو السكر اللى فى الأناناس عمل تعادل مع المزازة اللى فى الكيوي، ده اكتشاف بالنسبة لنا، كمان عندهم عصير جوافة بالنعناع ممكن نبقى نجربه فى زيارة ثانية.