1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي بالتازار - Baltazar

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏12 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo

    [​IMG]
    داخل سيتي ستارز
    مدينة نصر, القاهرة, مصر.
    عالمي
    مفتوح
    10 صباحًا - 1 صباحًا


    المول مش دايمًا المكان المفضل للأكل عند معظم الناس، لكن فيه مطاعم كبيرة استقرت في مولات زي سيتي ستارز في هليوبوليس، وإحنا بدورنا قررنا نطلع زيارة لمطعم بلتازار – Baltazar.

    بلتازار موجود أمام السينما في الدور الأرضي جنب موري سوشي – Mori Sushi وتمارا - Tamara وجابيز – Gaby's، لكنه يتميز بشكله وتصميماته المطرقعة، المكان متوازن بين الطابع الكاجوال والفخم، بحوائط على شكل مربعات بالأسود والأبيض وأرضيات خشب بألوان خفيفة، المهم، وصلنا ترابيزتنا الموجودة في الدور الثاني من المطعم بتصميمه الشبيه ببلكونة بـ تسمح لك تتفرج على الناس في المول.

    بدأنا رحلتنا مع طبق مقبلات مميز وهو بلتازار فرايد بولز Baltazar Fried Balls بـ (30 جنيه) أو كرات بلتازار المقلية، أما بالنسبة للأطباق الرئيسية طلبنا وايلد بيف فيليه مع باستا بنّا فواجرا (175 جنيه) وبيف فيليه معاه بطاطس محمرة وبطاطس مهروسة وصوص مشروم (130 جنيه)، كرات بلتازار المقلية كانت عبارة عن خمس كرات من البطاطس المهروسة المحمرة محشية جبنة، وسطحها الخارجي كان مقرمش ومن جوه خلطة البطاطس مع الجبنة كانت هايلة؛ أكيد فتحنا نفسكم، صح؟

    نروح على الأطباق الرئيسية –اللي وصلت بعد وقت طويل شوية– والبداية كانت مع الوايلد بيف فيليه، البيف المعمول Well-Done كان ناشف شوية بس الصوص البنّي عمل توازن، وكان معاه مشروم مشوي لذيذ وشوية توابل عملوا طعم ممتاز، كل اللي فات كوم والبنّا فواجرا كوم ثاني، وفعلًا قدرت تنقل الطبق نقلة نوعية بطعمها المميز، طبق ثاني وهو البيف فيليه وصل Medium-Well رغم أننا طلبناه Well-Done، وحتى لما رجعناه ثاني للمطبخ فضل برضه مش مستوي ولا عصاري، أما البطاطس المهروسة فكانت لذيذة والبطاطس المحمرة كانت تحفة ومقرمشة وتتبيلتها رائعة.

    هضمنا الأكل بعصير بلاك ليموناد بيتشر Black Lemonade Pitcher بـ (24 جنيه)، بـ يُقدم في علبة خشب كبيرة مليانة ثلج واحتلت مساحة كبيرة من الترابيزة، نهاية المهرجان كانت مع شوكليت نوتيلا كيك (40 جنيه) لذيذة فيها شوكولاتة وتحتها عين جمل ونوتيلا، لكن الفكرة أنها قُدمت في وعاء صغير وكان صعب أننا ناكل الكيك السايح على أطرافه.
     
    جاري تحميل الصفحة...