1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي تاكو هت

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏12 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    [​IMG]
    مول العرب - منطقة الطعام
    السادس من أكتوبر, القاهرة, مصر.
    مكسيكي

    من 4 سنين رحنا "تاكو هت – Tako Hut" اللى موجود فى الفوود كورت فى مول العرب وكتبنا عنه مقال نقدي، ولأن شغلتنا بـ تحتم علينا مش بس تقييم المطاعم والكافيهات، لا لازم كمان نعيد زيارتنا للمكان ده بعد فترة علشان نشوف هو لسه محتفظ بجودة أكله وخدمته ولا لأ.. وكانت تجربتنا كالتالى:

    أول حاجة فيه عروض كل شوية بـ تنزل على صفحتهم على الفيسبوك، بالنسبة للمنيو المرة اللى فاتت لما رحنا ما كانش فيه مشروبات غير غازية بس، الجديد بقى أنك ممكن تضيف 15 جنيه –لما تطلب من قائمة التاكو أو البوريتو أو الساندويتشات- وتاخد وجبة مكسيكية مكونة من مشروب مكسيكي (موهيتو أو سانجريا) مع طلب جانبي كمان (تشيزي ناتشوز أو بطاطس تكساس اللى بـ يكون عليها جبنة ولحم مفروم مشطشط)، ده غير أن المنيو شكلها اتغير وتصميمها حلو أوى يفتح النفس وكل حاجة مكتوب عليها سعرها على عكس المرة اللى فاتت كانوا مش كاتبين أسعار.

    طلبنا من قائمة الأطباق الخاصة كاساديا فراخ (27 جنيه) ومن التاكو اختارنا تاكو ديلوكس تشيكن (32 جنيه) وضيفنا 15 جنيه وأخذناها كومبو (بطاطس تكساس ومشروب)، وسلاطة خضراء (19 جنيه) وللأسف مافيش أى أصناف تحلية.

    لازم نقول أن تاكو هت ما خذلناش أبدًا، كل الأصناف اللى طلبناها كانت مضبوطة ومستوية وكويس، سخنة وطعمها حلو، السلاطة كانت فريش وعليها Sour Cream من فوق وقطع هالوبينو اللى ممكن تشيلوها لو مالكمش فى الشطشطة ومحطوطة فى بولة من العيش المقرمش ودى السلاطة المفضلة لنا لأننا بـ نقعد ناكل الطبق/ العيش المقرمش مع الخضار، التاكو كانت رائعة، واللى بـ يكون معاها جبنة مع خس وطماطم وطعم العيش بتاع التاكو يجنن ويشبع، البطاطس كانت حلوة أوى برضه لكن العصير كان وهمي، عصير ليمون مع نعناع مضبوط ومنعش وهـ يخفف الشطشطة لو أنت طالب أكلك حراق (ممكن تطلبه من غيره عادي)، اللى كان طعمه حلو لكن لنا عليه تعليق كان الكاساديا، الصوص اللى معمول به الفراخ كان زيادة لدرجة خلى العيش مبلول وبالتالى مش ماسك نفسه والمكونات بـ تقع من كل حتة، مع أن المفروض الكاساديا بـ تكون ناشفة.

    تاكو هت Tako Hut، وروما واى Roma Way، وكانتون Canton كلهم تبع إدارة واحدة، وبما أن المؤشرات كويسة مع تاكو هت أكيد هـ نروح نزور باقى الأماكن دي واللى موجودين جنب بعض فى مول العرب علشان نقيمها، انتظروا المقالات قريب جدًا.
     
    جاري تحميل الصفحة...