مطاعم ومقاهي ورق عنب - Waraa Enab

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏12 يوليو 2016.

  1. {$title}
    30 شارع عبد المنعم رياض, داخل مطعم جابريال
    المهندسين, القاهرة, مصر.

    مصري, شرقي

    مفتوح
    24 ساعة

    بعيد عن الزحف الرهيب للمطابخ الأجنبية على مطاعم القاهرة واللي عددها بـ يزيد يوم بعد يوم، أكيد الأكل الشرقي محتفظ بمكانته وشعبيته في العاصمة، ومعانا واحد من أجدد الأماكن المتخصصة في الأكل الشرقي الأصيل وهو "ورق عنب – Waraa Enab" الموجود في المهندسين.

    ورق عنب الموجود داخل المطعم الإيطالي جابريال، عبارة عن مكان واسع بألوان مبهجة مع كراسي وكنب مريح وموسيقى هادئة مريحة للأعصاب، الجرسون رحب بنا ووصلنا للترابيزة المضاءة بشمعة، وعلى طول قدم لنا زجاجة مياه ومنيوهات.

    ندخل في المهم، المنيو فيها تشكيلة متنوعة من الأكلات الشرقية ما بين المقبلات والشوربة والمشويات والطواجن، فلكم أن تتخيلوا إحساسنا وقتها بعد ما جوعنا وعاوزين نطلب بسرعة.

    طلبنا من قسم المقبلات سلاطة حمص (12 جنيه) وطاجن مكرونة باللحم المفروم والجبنة (44.90 جنيه) والطبق الرئيسي كان كفتة مشوية ومعاها أرز مشكّل (55.90 جنيه).

    سلاطة الحمص اللذيذة بقوامها السميك وعليها قطع الحمص كانت بداية هايلة للأكلة، الطاجن على الناحية الثانية كان ماشي تمام مع طبقة الجبن الدايبة اللي أضافت طعم ممتاز للمكرونة واللحم المفروم، وأخيرًا لازم نوجه شكر خاص للريحان اللي عمل نكهة مميزة للطاجن، الكفتة المشوية وصل معاها أرز بنّي على عكس طلبنا، بس الطبق كان لطيف مافيش كلام، عبارة عن أربع قطع كفتة حجمهم كبير ومتسوّيين صح، أما الخضروات المشوية فكانت برضه مستوية تمام.

    لو بـ تفكر تحلّي، ورق عنب بـ يقدّم اختيارين مافيش غيرهم، كسكسي بالسكّر والمكسّرات (24.90 جنيه) وأم علي (19.90 جنيه)، صوتنا كان لأم علي، بس من وجهة نظرنا أن لازم أي مطعم شرقي يكون عنده اختيارات أكثر.

    أم علي خدعتنا للأسف بخروجها من الفرن وهي دافية، صحيح كانت غنية وعجينتها رقيقة، لكن طعمها مش متوازن خالص، أول كام طبقة كان فيهم نكهة لاذعة، بس لما دخلنا أكثر ظهر الطعم المسكّر.
     
comments powered by Disqus

مشاركة هذه الصفحة

جاري تحميل الصفحة...