1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي سمسمة - Semsema

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏12 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    [​IMG]
    داخل داون تاون مول - الشيخ زايد
    الشيخ زايد, القاهرة, مصر.
    عالمي


    وأخيرًا.. الخطوة دي كانت لازم تحصل من زمان، مكان ناجح زي "سمسمة - Semsema" اللى كلنا مرتبطين به من طفولتنا كان لازم يكون له كذا فرع من زمان، يمكن صاحب المكان كان خايف أو مش مستعد أو عاوز الناس تفضل مرتبطة بمكانه الرئيسي فى شارع الدقى، لكن القرار ده اتغير –لحسن حظنا- وفتح فرع جديد فى الشيخ زايد فى داون تاون مول.. وبالتالى مش هـ نفوت فرصة أننا نروحه.

    مول داون تاون مساحته مش كبيرة أوى، هـ تلاقى هناك كمان "الفرن – El Forn" كنا كتبنا عنه من فترة، وفيه كافيه كمان شغال جنب سمسمة وبتاع فطير وبيتزا هـ نكتب لكم عنه قريب، وكام مكان لسه بـ يتشطبوا، المحل صغير بالنسبة لفرع الدقى، والقعدة فيه Outdoor كام ترابيزة بره وزي الدقى فيه حد بـ ييجي ياخد الأوردر بتاعك (على عكس الدقى ممكن تطلب فى العربية).

    المنيو مش مختلفة عن الدقى، ما ينفعش نروح لسمسمة من غير ما ناكل الشاورما الأسطورية بتاعته، فطلبنا فتة شاورما لحم (22 جنيه)، وساندويتش شاروما لحم فرنساوي (16 جنيه)، وطبق خضار سوتيه (6 جنيه) ومياه غازية (4 جنيه)، طلبنا ما أخذش وقت كثير، أول حاجة وصلت الساندويتش، الشاورما لا غبار عليها نفس الطعم محافظين عليه والجودة، أحببطنا بس لأنهم كانوا حاطين الطحينة على الساندويتش من فوق بس ومن جوه مافيش، والساندويتش كان ملفوف بورق فلما شيلناه اتشالت كل الطحينة اللى على الوش في الورقة، فيا ريت بس يركزوا يخلوا الطحينة من جوه مش يحطوها على الطرف بس.

    بعد كده الفتة وصلت، حجمها كبير جدًا على شخص واحد، عبارة عن طبقة أرز وطبقة شاورما لحم أو فراخ وطبقة عيش مقرمش، وممكن تختارها بصلصة أو من غير، كمية الصلصة والشاورما كانت قيلة على كمية الأرز –فى رأينا- فطلبنا من الولد اللى بياخد الطلبات يزودها لنا، إضافة شاورما لحم (6 جنيه) والصلصة بـ تتزود عادي، الطبق اتأخر علينا شوية لأنهم بـ يسخنوا الصلصة ثاني من الأول، ونزلوا معاها كمان طبق الخضار سوتيه اللى طلبناه.

    الفتة كان طعمها حلو أوى، المكونات مع بعض طعمها متناسق والصلصة ما كانتش مشطشطة، الكمية كبيرة بس ممكن تقسمها مع شخص ثاني، الخضار السوتيه كان مقطع قطع صغيرة أوى (عكس الطبيعي فى أغلب المطاعم) شبه الخضار اللى بـ يباع فى أكياس مجمدة فى السوبر ماركت، طعمه كان لطيف لكن مش المفضل بالنسبة لنا الصراحة.
     

    جاري تحميل الصفحة...