1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي عالماشي - 3almashy

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏12 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    [​IMG]
    12 شارع البرازيل
    الزمالك, القاهرة, مصر.
    مصري

    مفتوح
    9 صباحًا - 11 مساءً


    تلاقي محبي الأكل بـ يعيشوا عصرهم الذهبي بكم المطاعم اللي بـ تفتح في القاهرة الأيام دي، واللي بـ تغطي كل المطابخ الموجودة في العالم؛ الجميل في الموضوع أن الأكل برة البيت ما بقاش مقتصر على الوجبات السريعة بعد ما بدأت تفتح أماكن بـ تحتفي بأكلنا المصري، واللي من ضمنها مطعم عالماشي - 3almashy في الزمالك.

    وبما أن المطعم بـ يقدم أكل مصري أصيل، ولكن في جو شعبي/ مودرن؛ عالماشي في ديكوراته ما يختلفش كثير عن المطاعم الثانية اللي قائمة على نفس المبدأ – زي زوبا – Zooba على سبيل المثال ولكن علي مساحة أصغر؛ ترابيزة خشبية حولها مجموعة من الكراسي الملونة بألوان زاهية من ناحية والناحية الثانية Bench خشبي. القاعدة دي تكفي حوالي 5 أشخاص بالعافية، ولكن فيه بار خشبي مثبت في الواجهة الخارجية ممكن تأكل عليه لو الدنيا زنقت أوي.

    بقية المحل مكون من Station موجود فيه مكونات الوجبات الرئيسية – هـ نشرح لكم الكلام ده في المقال – وماكينة القهوة والشاي، وبجانب الـ station ده فيه حوض صغير بحنفية تغسل فيه إيدك بعد الأكل.

    المهم، المنيو المكوّن من صفحة واحدة ومعمول من الورق المقوى البني فيه اختيارات مختلفة من أطباق الإفطار بجانب الأكلات اللي ممكن تأكلها على الغداء، واللي بـ تنقسم لوجبات أنت بـ تكوّنها بنفسك أو أطباق رئيسية. بالرغم من أن ما فيش فرق كبير بين الاثنين قررنا أننا نكوَن وجبتنا بنفسنا. الوجبة بـ تتكون من أساس (أرز بالشعرية – فريك – مكرونة – جراتان بطاطس) مع حاجة من بين (بامية – ملوخية – مسقعة - خضار مشكل) و لحوم أو فراخ (داوود باشا – صدور فراخ - لحم بتلو) وكل حاجة من الحاجات دي لها سعرها. وجبتنا الأولى كانت مكرونة (17 جنيه) ومسقعة (15 جنيه) مع داوود باشا (25 جنيه)، أما الثانية فكانت عبارة عن فريك (15 جنيه) مع خضار (15 جنيه) و صدور فراخ مشوية (30 جنيه).

    الفكرة أن الـStation اللي قلنا عليه في أول المقال مجهز بأواني فيها أصناف الاختيارات الأولى والثانية، أما اللحوم والدجاج فهي بـ تتجهز في ساعتها؛ فقررنا نطلب كبده اسكندراني (24 جنيه) عقبال ما تتحضر؛ واللي كان نفسنا ينزل معها عيش لأنها أكيد هـ تكون أحلى بكثير، بالرغم من أن حتى وهي لوحدها كانت لطيفة من حيث التتبيل، أما التسوية فممكن ناس كثير تعتبرها مستوية زيادة لأنها كانت بـ تشد حبتين – بس بصراحة إحنا بـ نحبها كده. مع الكبده طلبنا عصير ليمون بالنعناع (12 جنيه)، واللي كان مضبوط ومنعش.

    بعد وقت طويل نسبيًا وصلت الوجبتين أخيرًا؛ الفريك كان أكثر من رائع من حيث الطعم والكمية (طبق فخار متوسط)، كان تسويته مضبوطة وبالتالي كنا قادرين نحس بكل حبة قمح بـ نأكلها. عكسها تمامًا كانت المكرونة واللي كانت جافة نتيجة أنها متحضرة بقالها فترة، الحاجة الوحيدة اللي عجبنا فيها كانت الطبقة الرفيعة جدًا المكوّنة من بشاميل وموتزاريللا سايحة، ولكن للأسف كانت محتاجة صوص يحييها.

    الخضار المشكل والمسقعة المقدمين في طبق فخار أصغر حجمًا فكانوا كالآتي: الخضار المكون من (فاصوليا خضراء – بروكولي – جزر – بطاطا) كان طعمه في مجمله رائع، ولكن تبقى مشكلة التجهيز المسبق لأنه تسبب في إن كل المكونات الخضراء فقدت لونها وقرمشتها.

    المسقعة كانت للأسف مأسوية؛ بالرغم من شكلها الخارجي المشجع، ما كانش لها طعم ولا نكهة تتبيل، ده غير أن قطع الباذنجان كانت عاملة زي الإسفنج.

    اللحوم المتحضرة فريش كانت أحسن بكثير؛ بالرغم من أننا مش من محبي كفتة داوود باشا إلا أننا حبيناها في عالماشي؛ اللحم كانت تسويته وتتبيلته مميزة وزاده طراوة صوص الطماطم المضبوط من حيث القوام والطعم.

    صدور الفراخ المشوية كانت هي كمان لطيفة، ما عجبناش أنها رفيعة بزيادة، لأنها كان فضلها سنة بسيطة وتبقى جافة، ولكن نعترف أن تتبيلتها والصوص البني اللي كان معاها أنقذوا الموقف.

    بعد كم الأكل اللي إحنا أكلناه قررنا نطلب الحلو المخصوص في عالماشي واسمه "ريجو" (17 جنيه)، واللي من غير شرح كثير هو تمصير للتراميسو، فهو مكوّن من طبقات بسكوت مع صوص الكراميل بدل القهوة، وبدل من الجبنة الماسكربوني لبنة. ما نقدرش نقول أن الحلو عجبنا لأنه كان مزيج غريب ما بين الحلو والحادق، يمكن لأن اللبنة مش بس حادقة فـ هـ نعادل الطعم بحاجة حلوة وخلاص، هي كمان لاذعة فصعب بالنسبة لنا أنها تكون حلو.
     

    جاري تحميل الصفحة...