مطاعم ومقاهي تاجوري - Tagoury

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏12 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo

    [​IMG]
    93 شارع عبد العزيز آل سعود
    المنيل, القاهرة, مصر.
    لبناني

    مفتوح
    10 صباحًا - 12 مساءً


    بقى لنا كثير ما كتبناش لكم عن الأكل اللبناني والمصري، بس المرة دي على غير العادة إحنا استمتعنا بكل حاجة فعلًا من أول السلاطات لحد الوجبات الرئيسية والحلو، زيارتنا المرة دي كانت لمطعم تاجوري - Tagoury اللي جنب لارين - la Reine في شارع عبد العزيز آل سعود، واللي عرفنا أن صاحبهم واحد، حتى لما سألنا عن منيو الحلو لاقينا الجرسون بـ يقول لنا لا الحلو علينا.

    أول ما دخلنا المحل لقينا سلم طلعنا على المطعم واللي بهرنا بالديكورات بتاعته اللي واخدة طابع الفلكلور المصري من براويز وأباريق وشمع وحروف عربية وصور للممثلين. المنيو كمان متنوع جدًا ما بين الأكلات اللبنانية والمصرية وبعض الوجبات العادية زي البيكاتا بالمشروم والفراخ بانيه، فـ حبينا نجرب أكثر من حاجة خاصة أننا عارفين أنهم متميزين في أكلاتهم المصرية واللبنانية، فـ طلبنا طاجن أرز معمر بالفراخ (35 جنيه)، وفتة حمص (18 جنيه)، وكفتة خشخاش (45 جنيه)، وطبعًا السلاطات، عجبنا قوي أسعار السلاطات، الواحدة بـ 5 جنيه بس، فطلبنا سلاطات فتوش وحمص وطحينة.

    أول حاجة نزلت لنا كانت العيش، وده مش أي عيش، ده عيش إيراني سخن، حاجة كده ما بين الفطير والباتيه بس حكاية، ومعاه عيش بلدي كمان، بعد حوالي نصف ساعة نزلت السلاطات، وكانت طازة وحلوة، نيجي بقى للكلام الثقيل. الأرز المعمر كان من أجمل المرات اللى أكلنا فيها الأرز المعمر بره البيت، خفيف وطازة وطعم الفراخ جواه تجنن، صحيح حجمه كان صغير بس طعمه حكاية، أما بقى فتة الحمص فبالرغم من أن الجرسون بـ يشرحها لنا ما اتشجعناش لها إلا أنها لما وصلت كانت تحفة، مبدأيًا هي عبارة عن طبقة أرز فوقها عيش مقرمش فوقها زبادي وحمص، وكانت طازة جدًا، وأجمل حاجة فيها أن العيش كان بـ يقرمش جدًا مع طعم الزبادي والحمص حكاية، والطبق كان كبير فوق ما تخيلنا.

    أما بقى نجم اليوم كانت كفتة الخشخاش، ودي عبارة عن كفتة عادية عليها صوص طماطم وبعدين عجينة هشة لبنانية، عارفين شكل الأكل الأسطوري اللي جاي من بلاد بعيدة، هي دي كفتة الخشخاش، طبقة العجينة دي بـ تبقى لازقة في الطاجن، فشكلها بـ يبقى شبه الفطيرة، وكانوا أربع قطع كفتة كبار يعني ممكن يكفوا شخصين، لكن طعمها حلو أوي فعلًا ومتبلة كويس.

    أول ما خلصنا أكل قدموا لنا طبقين، كل طبق فيه قطعة بسبوسة وقطعة كنافة بالقشطة، صحيح هي كانت نصف أو ربع قطعة بس مش مشكلة هـ نعديها، كان نفسنا بس يبقوا بـ يقدموا عصائر طبيعية أو كوكتيل لأننا ما لقيناش غير مشروبات غازية بس، وطبعًا لو عملوا منيو حلويات هـ يبقى لنا كلام ثاني، برضه من الحاجات اللطيفة في المكان أن لو عاوزين تتصوروا بـ يبقى فيه طربوش وملاية لف وغطرة، لو عاوزين تأخدوا صورة ذكرى من عصر مصر القديمة.
     
    الوسوم:

جاري تحميل الصفحة...