مطاعم ومقاهي ماجيستك - Majestic

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏12 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    [​IMG]
    16 شارع المنتصر - بالقرب من مستشفى العجوزة
    العجوزة, القاهرة, مصر.

    مأكولات سريعة, مصري
    من أهم الحاجات اللي بـ تميز محل فطائر عن الثاني هي أن يكون بـ يقدم أكل حلو وفي نفس الوقت سعره ما يكونش غالي، وإلا هـ تنافسه المحلات العالمية وهـ يفقد ميزته أنه محل فطير مصري. وبحكم عملنا في كايرو 360، المرة دي المحل هو اللي جاء لنا مش إحنا اللي روحناه، لأن مطعم "ماجيستك – Majestic" في الشارع اللي وراء مكتبنا بالضبط، وأول ما فتح، كنا فرحانين جدًا ومتشوقين نجربه، وطلبنا منه أكثر من مرة، وعنده كل حاجة من أول الفطير اللي بالسمن البلدي لحد البيتزا والكريب والكالزون وطبعًا فطائر الحلو.

    أول مرة نجربه، طلبنا حوواشي باللحمة المفرومة بـ 15 جنيه، وكان طعمه حلو جدًا، لأنه مختلف هم مش بـ يعملوه بعيش بلدي، بـ يعملوه بعجينة بدقيق أبيض وبـ يبقى شبه الكالزون بالضبط بس فعلًا طعمه مختلف ومش مزيت، كمان طلبنا بيتزا بأربعة أنواع جبنة بـ 30 جنيه، وأنواع الجبنة كانت كيري ورومي وشيدر وموتزاريلا، ونقدر نقول بكل ثقة أنها كانت من أجمل أنواع البيتزا اللي أكلناها في حياتنا، كانت دسمة وشبعتنا جدًا رغم أنها حجم وسط مش كبيرة، وكانت سخنة وشهية.

    كمان جربنا مكرونة فرن بـ 12 جنيه، وطلبنا بدل البشاميل والصوص الأبيض أنه يكون صوص أحمر وجبنة بس، وطعمها كان حلو برضه، المميز في ماجيستك أنك تقدر تضيف أو تشيل المكونات اللي أنت عاوزها في كل حاجة، وعلشان نجرب كل حاجة، طلبنا كمان كريب بالسوسيس والجبنة بـ 17 جنيه، بس للأسف الكريب كان مقرمش زيادة عن اللزوم تحس أنه شبه الفريسكا، والمكونات مش متناسقة قوي ما بين الفلفل والجبنة والزيتون والطماطم لحد دلوقت إحنا بـ ندور على قطع السوسيس مش لاقيينها تقربيًا مدفونة تحت في قاع الكريب.

    أما فطيرة أو رول الخضروات بالجبنة بـ 15 جنيه، فهم كانوا 2 رول مش واحد مليانين جبنة وفلفل وزيتون وطعمهم كان حلو لولا أن كمية الجبنة كثيرة ودسمة شوية، وطبعًا كنا لازم نجرب الحلو فـ طلبنا فطيرة ماجيستك بـ 25 جنيه، المفروض أنها كانت تبقى نصف شوكولاتة ونصف فواكة بالقشطة والعسل بس للأسف ما كانش عندهم فواكة، فـ طلبناها من غير فواكة، بس طعم الشوكولاتة فيها كان مميز، استمتعنا بها.

    للأسف لما طلبنا الطلب قالوا لنا نصف ساعة ويبقى جاهز بس للأسف أخذ حوالي ساعة، لكن غير كده الأكل عند ماجيستك شهي وأسعاره مناسبة، ننصح كل سكان الدقي والعجوزة به.
     
    الوسوم:

جاري تحميل الصفحة...