مطاعم ومقاهي بن & فلورنتين - Ben & Florentine

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏12 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    [​IMG]
    شارع 9
    المعادي, القاهرة, مصر.
    عالمي

    ساعات كثيرة الواحد بـ يزهق من الفطار في البيت، وبـ يبقى نفسه في فطار مختلف وخفيف في نفس الوقت، وللأسف مع الشغل رفاهية الفطار بره مش متوفرة غير في الويك إند. وبطبيعة عملنا في كايرو 360 حبينا ننقل لكم تجربة الفطار في مكان جميل عنده تنوع كبير في المنيو بتاعه خاصة قسم الفطار.

    بن & فلورنتين – Ben & Florentine المطعم الكندي المعروف واللي له فرع ثاني في القاهرة الجديدة، فتح فرع جديد في شارع 9 في المعادي، المكان صغير مش كبير حوالي خمس ترابيزات كبيرة مطلة على الشارع، المنيو متنوع في المشروبات ما بين سخن وبارد وسموزي، وساندويتشات عادية وبرجر ومكرونة وبيتزا وحلويات، بس أكثر حاجة عجبتنا قسم الفطار اللي كان حوالي 3 صفحات ما بين بيض مقلي وعيون وأومليت بإضافات مختلفة ومتنوعة سواء بالبيكون أو اللحم المفروم أو الخضروات أو الجبن بأنواع مختلفة مع المشروم.

    البيض مقسم لـScrambled و3 Eggs Omelets واللي بـ يُقدم معاه بطاطس وتوست، ده غير قائمة الكومبو اللي بـ تختار منها مشروب سخن أو بارد مع نوع الفطار اللي تفضله، وبـ يختلف السعر على حسب الحاجات اللي بـ تختارها، كل ده غير طبعًا الوافل والكريب والبان كيك والفرينش توست، يعني علشان تحلي بمزاج، والأسعار معقولة مش مبالغ فيها. طلبنا في الأول كابتشينو بـ 18 جنيه، وبيض كلاسيك مع بيف بيكون بـ 28 جنيه، وعجبنا في المنيو كريب Three Musketeers بـ 48 جنيه.

    الكابتشينو القهوة فيه كانت أكثر من اللبن للأسف فما استمتعناش به قوي، بس عشاق القهوة أكيد هـ يستمتعوا به، والبيض كان مقدم معاه بطاطس مخبوزة في الفرن المشهور بها المكان وتوست عليه البيكون بس هو كان ناشف شوية، لكن أجمل حاجة تذوقناها هناك فعلًا كانت الـ Three Musketeers واللي هو عبارة عن 3 قطع سوسيس في الكريب مع جبنة شيدر وموتزاريلا وفاكهة على جنب وبطاطس مخبوزة، تسوية الكريب والسوسيس كانت حلوة جدًا وطعمهم يجنن، لكن البطاطس كانت ناشفة جدًا في طبق وطرية ومخبوزة كويس في طبق ثاني، كنا نتمنى أنهم يبقوا أطرى من كده.

    كنا لازم نختم اليوم بعد الأكلة الشهية دي بعصير منعش، فطلبنا Raspberry Mojito بـ 25 جنيه، وكان منعش جدًا لأنهم الحمد لله ما استخدموش سيرب للنعناع، فكان مجرد سفن أب مع سيرب التوت وقطع ثلج وليمون ونعناع طازج، الحقيقة كان نفسنا ما يخلصش أبدًا مننا، لأننا ببساطة ممكن نفضل عايشين عليه بـ نشربه بس وما نزهقش.

    آخر حاجة طلبناها كانت Cheese Cake بصوص الكراميل بـ 32 جنيه، وأخدناها تيك أواي بس أول قطعة جاءت لنا كانت سايحة ومكسرة اتخضينا لما شوفناها ولما علقنا عليها للجرسون اعتذر وبدلها بقطعة أحسن، بس الحركة نفسها ضايقتنا لأن مش معنى أن الحاجة تيك أواي أنك تقدمها أقل من المفروض يُقدم، وطعمها كان حلو جدًا ومضبوط، صوص الكراميل بس كان سائل زيادة عن اللزوم.
     

    الوسوم:

جاري تحميل الصفحة...