مطاعم ومقاهي جربيس

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏12 يوليو 2016.

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    إبداءات عدم الإعجاب المتلقاة:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    شارع 9 بالنسبة لسكان المعادي خاصة، وباقي سكان القاهرة عامة، مكان مميز بـ يشمل كل أنواع المطاعم والكافيهات، يعني هم يوصلوا شارع 9 وبعدين يقرروا هـ يروحوا فين، بس بالنسبة لنا كمحررين للعرب المسافرون ومن سكان المعادي، فإحنا حافظينه عن ظهر قلب، وفرحنا جدًا أول ما عرفنا أن جربيس - Grapes فتح من قريب هناك، واللي كنا منتظرينه من فترة لأن اللوجو بتاعه كان جاذبنا جدًا بألوانه الموف في أخضر أو بينك في أخضر على حسب الإضاءة.
    {$title}


    المكان كبير جدًا مقسم لثلاث أجزاء، جزء مطل على شارع 9 نفسه وجزء مستطيل جنبه، ودول مفتوحين وفيه بالداخل مكان مقفول مكيف، بس الصبح بقى سقفه بـ يتفتح والزجاج اللي على الجنب كمان بـ يتفتح فـ بيبقى المكان كله مفتوح، علشان تستمتع بالشمس والهواء المنعش الصبح بدري. أكثر حاجة عجبتنا في المكان أنه ألوانه مبهجة سواء ديزاين الكراسي اللي مليان ورود ملونة ومبهجة أو الورد المعلق على الحيطان غير التابلوهات طبعًا. المنيو شكله لطيف أول صفحتين معمولين من الخشب ومنحوت جواهم اسم المكان، واللي متنوع جدًا في وصفاته، ما بين الشوربة والسلاطة والمقبلات والمكرونة والبيتزا والأطباق الرئيسية.

    بدأنا من منيو المقبلات بـ Mussels Provencal بـ 49 جنيه، وده بلح بحر مع الزيتون وصلصة طماطم، كان طعمه حلو جدًا، بس بارد شوية كنا نتمنى يبقى أسخن. كمان طلبنا شوربة كريمة بالفراخ والذرة بـ 25 جنيه، وطعمها كان ممتاز صحيح القوام كان محتاج يبقى أكثر سمكًا بس الطعم لا يُعلى عليه. بعد حوالي نصف ساعة وصل الأطباق الرئيسية وكنا طلبنا Fillet Mignon بـ 96 جنيه وبـ يبقى معاه 2 أطباق جانبيه من اختيارك، طلبنا أرز وبطاطس معاه، الفيليه بـ يبقى عليه بـ يكون مع صوص بني خفيف بالعسل، وطعمه كان تمام جدًا مع التسوية الـ well done المضبوطة، قطعة اللحم كانت عصارية ومستوية تمام استمتعنا بكل قضمة فيها. الطبق الثاني اللي طلبناه كان Chicken Roll بـ 68 جنيه، وبـ يتقدم معاه مكرونة بصوص البيستو، إحنا حصل معانا وقف غريب بـ نتعرض له كثير وبـ يبين إذا كان المكان ده محترف والخدمة عنده ممتازة ولا لأ، أول ما الطبق وصل وذقناه، الفراخ كانت جافة جدًا والصوص سائل وخلطة البيستو خفيفة جدًا، فـ طلبنا من الجرسون يغيروا أو يشوف الطبق ماله! فغير لنا الطبق بالكامل وعمل واحد جديد صوص البيستو فيه ممتاز والفراخ ريحتها لوحدها كفيلة أنها تغير مودك، صحيح اتأخروا شوية في عمل ثاني طبق لدرجة أننا شبعنا بس طعمه كان مختلف وممتع.

    بالنسبة لنا من المعايير الأساسية أو التفاصيل الدقيقة اللي بـ تخلينا نعتبر المكان ده محترف ولا لأ غير طبعًا الخدمة والديكور، الحلويات والعصائر، ونقدر نقول أنهم نجحوا بجدارة مش بس علشان المنيو المتنوع جدًا ما بين مشروبات ساخنة وباردة وسموزي لأ ده كل حاجة عنده معمولة باهتمام وإتقان وحب، طلبنا من الكوكتيلات Margarita بـ 27 جنيه. وده عبارة عن سفن آب وليمون ومكعبات ثلج خاصة بالمارجريتا، وطعمه كان تحفة زي ما بـ نحبه بالضبط. كمان طلبنا سموزي مانجو بـ 20 جنيه، وكان أجمل سموزي ممكن تشربه في حياتك متوازن ومنعش بعد الأكلة الدسمة دي، بس أجمل حاجة أكلناها في اليوم فعلًا، كانت الـ Crème de la Meme بـ 35 جنيه، ودي زي الكريم بروليه بالضبط بس زيادة طبقة بسكويت من تحت، وكان طعمها حكاية ورواية تبدأ بطبقة السكر المحروق اللي أول ما تخبطه بالمعلقة تسمع أجمل صوت تكسير في الدنيا لطبقة زجاجية خفيفة، وبعد كده تدخل على طبقة الكريمة مع طبقة البسكويت الدايب اللي كنا نتمنى يبقى مقرمش شوية، بس كان طعمه ممتاز، يعني كان أجمل ختام لليوم.

    جربيس مكان لطيف جدًا للعائلة أو للأصحاب، أيًا ما كان اللي هـ تطلبه هـ تستمتع به أكيد، سواء أكل أو مشروبات، لأن كل حاجة بـ يعملوها بحب وشغف واهتمام ودي عوامل النجاح لأي مكان.
     
    الوسوم:
comments powered by Disqus

مشاركة هذه الصفحة

جاري تحميل الصفحة...