1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي وان أوك - One Oak

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏13 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    أنك تقدر تحافظ على مستوى أكلتين من مطابخ مختلفة –وهما السوشي والستيك في حالتنا– موضوع صعب، بس واضح أن "وان أوك - One Oak" عنده رأي ثاني، وان أوك موجود على اليمين بعد بوابة تيفولي دوم مباشرة، وهو واحد من الأماكن المحبوبة في المكان.

    دخلنا المطعم ورحب بنا الجرسون ووصلنا لأماكننا جنب الشبابيك الزجاجية المطلة على تيفولي، بعد ما استلمنا المنيوهات واختارنا طلباتنا، وصلت سلة فيها عيش ومعاها بسلة بصوص الصويا وحبة البركة، مع إضافة غريبة من القرفة والزبدة، الأخيرة كانت مقطعة شرائح رفيعة دائرية وعملت توازن هائل بين الطعم المسكّر والطعم الحادق لما تأكلها مع العيش، البسلة كانت مسلوقة وبـ تُقدم في قرن البسلة الخاص بهم بطريقة شيك أضافت شكل جمالي للطبق.
    [​IMG]
    ندخل على الثقيل، بدأنا مع المنيو واختارنا من المقبلات تشيزي كريسبي كامومبير (55 جنيه)، وهو عبارة عن 6 قطع من جبن الكامومبير مقلية كويس مع صوص سويت شيلي، قطع الجبنة كانت ساخنة لدرجة أنها كانت سايحة تمامًا، وصوص السويت شيلي كان له دور مهم في ضبط الطعم، طعم الجبنة كان روعة وكميتها كانت مناسبة، وبكده نكون جاهزين للأطباق الرئيسية.

    بالنسبة للأطباق الرئيسية، اختارنا تندرولين فيليه (120 جنيه)، وطبق سوشي مكون من بينك أوك رول وبيستو رول وسبايدر رول، طلبنا الستيك يكون مستوي Well-done، وهو ده اللي حصل؛ ناس كثير هـ تقول الستيك لازم يكون Medium-rare، بس الستيك في حالتنا كان طري ومستوي كويس وسهل المضغ، وده أكبر دليل على جودة اللحم عند وان أوك، وصل مع الستيك بطاطس ويدجز تتبيلتها وتسويتها ممتازين ومعاهم صوص ليمون بالزبدة لذيذ.

    نروح على السوشي وألوانه وحركاته، السبايدر رول (62 جنيه/ 6 قطع) عبارة عن شريمب تمبورا، سلامون تمبورا وصوص ترياكي، كان طعمه روعة، والتوازن في النكهة بين الجمبري والسلامون كان هائل، من الرولات الشهيرة في المطعم بينك أوك رول The Pink Oak Roll بـ (48 جنيه/ 4 قطع) عبارة عن سلامون، كابوريا-مايونيز، شريمب تمبورا، أفوكادو، خيار وسمسم، كان حجمه كبير بس المميز فيه الطعم المتغير مع كل قضمة، وكل حاجة من المكونات عملت إضافة للطعم، بعدها روحنا للبيستو رول (46 جنيه 4 /قطع) عبارة عن شريمب تمبورا، سلامون، أفوكادو، خيار، جبن أبيض وصوص بيستو، وكان طعمهم خليط من الرولات اللي فاتت من ناحية الطعم، بس صوص البيستو هو اللى عمل الفرق عن البينك أوك.

    بعد ما قضينا على كل فتفوتة في الأطباق، طلبنا كوكتيل وان أوك (33 جنيه) عبارة عن موز، بلو بيري، فراولة، كيوي، خوخ طازج وأناناس، وفعلًا كان لذيذ ومنعش زي أسماء مكوناته بالضبط، بس الفكرة أن الموز والبلو بيري طعمهم كان طاغي.

    وصلنا لمسك الختام، وهو تشيز كيك نوتيلا (33 جنيه)، التشيز كيك المدورة تكونت من قاعدة من البسكويت اللذيذ، مع الكريمة اللذيذة وطبقة خفيفة من النوتيلا على الوش، صحيح طعمها حلو، بس واضح أنها كانت لسه طالعة من الثلاجة وقدموها قبل ما برودتها تقل شوية، وعلشان كده كانت باردة ومتصلبة شوية.
     

    جاري تحميل الصفحة...