1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي جورميه فرايد تشيكن - Gourmet Fried Chicken

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏13 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    فتح من فترة جورميه فرايد تشيكن – Gourmet Fried Chicken وبوتشرز برجر – Butcher's Burger جنب بعض في ويست تاون هب، تقريبًا قبل رمضان بشوية، الاثنين تبع إدارة واحدة لكن الفرق أن الأول بـ يقدم ساندويتشات فراخ جورميه والثاني برجر.

    بوتشرز برجر رحناه لما فتح فرع الشيخ زايد عند الكرمة مول، ومن فترة كتبنا عن الفرع اللى فى ويست تاون هب، والمرة دي جاء الدور على جاره جورميه فرايد تشيكن علشان نجرب الفراخ الجورميه بتاعتهم ونعرف مين فيهم الأقوى.

    المكانين جنب بعض بـ يفصلهم بس جدار صغير بـ يتيح لك أنك تشوف الناس في الجزء الثاني، ولما بـ تقعد بـ يقدموا لك المنيو بتاعة المكانين، يعني مش شرط علشان أنت قاعد ناحية البرجر أنك ما تطلبش فراخ والعكس صحيح، الـ Artwork بتاع منيو المكانين مبتكرة ومميزة جدًا، وأكثر اللى بـ يميزهم كمان هيكل الميني باص الصفراء غير المكتمل اللى حاطينه كديكور علشان الناس تتصور فيه.
    [​IMG]
    أول حاجة غريبة شدت انتباهنا في المنيو أنهم بـ يقدموا الفراخ مع الوافل، ودي حاجة جديدة بالنسبة لنا، فيه أقسام للمقبلات وأجنحة الدجاج والسلاطات والـ House Meals والساندويتشات، اختارنا مشروم تشيكن وافل (59 جنيه) وده عبارة عن وافل محشية فراخ من جوه وكمان من فوق عليها صوص مشروم مع الفراخ وبـ يقدم معاها فراخ، ومن الساندويتشات طلبناGFC Tower بـ (44 جنيه) وده ساندويتش مكون من فراخ مقلية مع الكول سلو وقطع الهالوبينو والبصل والمخلل وبـ ينزل معاها بطاطس محمرة، أخذنا كمان كولا (10 جنيه)، وليمون بالنعناع (14 جنيه).

    الطلب أخذ وقت شوية بس مش كثير، وصلت لنا وافل دائرية عليها صوص المشروم بالفراخ عليها من فوق بس لكن مش محشية من جوه خالص! ودى حاجة أحبطتنا جدًا، لأن حتى كمية الفراخ كانت أقل من الوافل وطعمهم مع بعض ما كناش حاسين بينهم Harmony أو ترابط، طعم الفراخ وتسويتها حلوة مافيش كلام، الوافل هشة ولذيذة، بس ما حسيناش بتناغم بينهم للأسف! الخضار كان كويس.

    اللى كان أقوى في الطعم وفكرة تكوين المكونات هو الساندويتش، الطعم المسكر في الكول سلو عمل توازن مع الشطشطة في الهالوبينو، فـ تحس أنك بـ تذوق طعم متوازن في فمك وفي نفس الوقت حلو جدًا، قطعة الفراخ كانت تخينة وكبيرة وبالتالي شطارة منهم أنهم يطلعوها مستوية كويس وJuicy وطرية.. الساندويتش ده كان اختراع، البطاطس كانت عادية بس حلوة.

    الليمون بالنعناع كان حلو برضه، الليمون مش لاذع ومتوازن، وطعم النعناع ما كانش طاغي على الطعم زي ما أماكن كثيرة ما بـ تعرفش تضبطها، ندخل بقى على الحلو، عندهم 4 أصناف حلو اللى غريب منها اثنين هما Sweet Potato Cake Jar بـ (39 جنيه)، والتشوروس Churros بـ (24 جنيه) ودي حلوى أسبانية تشبه بلح الشام عندنا بس بـ تكون مقرمشة ومحشية شوكولاتة ومرشوش عليها قرفة بسكر من بره.

    التشوروس جاءت بسرعة، هي ما كانتش محشية شوكولاتة، الشوكولاتة كانت معاها في طبق صغير جانبي وأنتم بـ تغمسوا التشوروس فيها، كانت وهمية، التشوروس مقرمشة ولونها ذهبي، وصوص الشوكولاتة حلو أوي، كانت فقرة لغوصة بس كانت ممتعة بالنسبة لنا حسستنا أننا أطفال.. بـ نوصي لكم التشوروس تذوقوها لما تروحوا.
     

    جاري تحميل الصفحة...