مطاعم ومقاهي فيرمونت نايل سيتي - Fairmont Nile City

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏13 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo

    خيمة باب النيل الشهيرة رجعت السنة دي مع دخول شهر رمضان، عندك يا سيدي طاولتك، ألعاب الورق، شطرنجك وتليفزيون خاص بكل ترابيزة، طبعًا كل اللي فات حوار والإطلالة الخرافية من التراس وأنت بـ تتفرج على القاهرة حوار ثاني خالص.

    حجزنا قبل ما نروح، هما عندهم 3 Set Menu، لازم تروح قبل الفطار بساعة علشان تحدد أنت عاوز أى قائمة، يا إما لو أنت عارفهم اطلب على طول فى التليفون، رحنا قبل الفطار بساعة وعرفنا لكم التفاصيل:
    [​IMG]
    أول قائمة "إفطار السندباد" واللى اختارناها: (300 جنيه للفرد غير شاملة الخدمة والضريبة) وتقدم لمجموعة من 4 أشخاص أو أكثر، تتكون من المزات (اختيارك من 3 أنواع مزات باردة ونوعين من المزات الساخنة)، والشوربة (فراخ بالكريمة أو عدس شرقى مع الليمون والخبز المحمص)، والطبق الرئيسي دجاج مسحب مشوي على الفحم يقدم مع الأرز الشرقى والخضروات المشوية، والطواجن: شعرية باللحم، طاجن مسقعة، أو ملوخية، أو بامية باللحم أو كوارع، والحلويات إما شرقية أو أم على بالمكسرات والزبيب أو آيس كريم وسوربيه.

    القائمتين التانيين شبه دي بالضبط لكن الاختلاف فى الطبق الرئيسي، يعني فى القائمة التانية اللى اختارناها واسمها "قائمة إفطار على بابا" (325 جنيه للفرد غير شاملة الخدمة والضريبة) فيها الطبق الرئيسي مشويات متنوعة وهى شيش طاووق، شيش كباب، كفتة مشوية، وريش ضان يقدم مع الأرز الشرقى والخضروات المشوية، والشوربة بس فيه Option أنك تختار شوربة الطماطم.

    الفكرة هنا بقى اللى لخبطتنا أنهم كاتبين سعر الفرد بـ 300 جنيه وأن القائمة بـ تكفى 4 أشخاص! ولما سألنا الجرسون قال لنا أن كمية الأكل بـ تكفى العدد ده، طيب ليه مش عاملين كمية أكل تكفى فرد واحد وتبقى دي قيمة الأكل؟ أو أنهم يقللوا سعر القائمة علشان ما حدش هـ يأكل كل الكمية دي، ولو فى حالة توافر الـ 4 أشخاص دول، كل واحد منهم هيدفع 300 جنيه يعني 1200 جنيه علشان نفس كمية الأكل! مش منطقى خالص! ده غير أنهم قالوا لنا مش هـ ينزلوا لنا كل كمية الأكل لأنها هـ تكون كثيرة علينا.. طيب ما تقللوها من الأول!

    ثاني حاجة مش منطقية كانت العصاير، أى مكان فى رمضان بـ يسألونا عاوزين نشرب إيه على الفطار، لكن الغريب هنا أن بـ ينزل لكل فرد 3 عصاير: قمر الدين وكركديه وسوبيا، مافيش بنى آدم طبيعي ولا بطن طبيعية هـ تقدر تشرب 3 عصاير زائد كمان كمية الأكل اللى فى المنيو، ولو شرب عصير واحد هـ يكون مصير الاثنين الثانيين أنهم يترموا!.. بجد اتضايقنا جدًا.

    ما نقدرش ننكر أن الأكل لما نزل لنا كان وهمى ومعمول بحرفية عالية وما اتأخرش علينا، دي حاجة نشهد بها، والأكل ما كانش فيه غلطة، ماعدا جزء الكميات دي، اللى اضطرينا فى الآخر أننا ناخدها تيك أواى علشان ما تترميش، كمان زجاجة المياه مش بـ تتحسب ضمن القائمة بعد كل الكميات دي، والحلو برضه كميته كبيرة.
     
    الوسوم:

جاري تحميل الصفحة...