مطاعم ومقاهي صب واي - Subway

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏13 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    وضة الأكل الصحي منتشرة في القاهرة بشكل رهيب. في كل منطقة لازم تلاقي مطاعم فيها بار سلاطة أو أكلات تنفع للدايت بحيث يقدموا أكل للناس اللي عاوزة تضحي بطعم الأكل في مقابل تقليل السعرات الحرارية.

    ليه بـ نقول عليها موضة؟ علشان آخر كام تقليعة ظهرت كانت كلها متعلقة بالحلويات. ممكن تقول أن قبل هوجة الأكل الصحي ما تضرب العاصمة بحوالي عشر سنين مثلًا، الراعي الرسمي "للساندويتشات الصحية" -وتحديدًا في التسعينيات- كان صب واي – SubWay.

    صب واي طول عمره معروف بأكلاته الصحية وساندويتشاته اللذيذة، ومشهور أكثر بإعلاناته عن التخسيس من موديلز مالهمش علاقة خالص بصب واي.

    من ساعة ما وعينا على الدنيا وفرع المعادي موجود، بمساحته الصغيرة اللي تحتل ناصية جنب الأسواق الحرة و"تابلا لونا – Tabla Luna".

    الفرع ده تحديدًا اللي بـ يقدم شكل الساندويتش الطويل المعروف من زمان ما عملش تجديدات من فترة كبيرة، عمرك كمان ما هـ تشوفه زحمة في أي وقت.
    [​IMG]
    طلبنا ساندويتش ستيك وجبنة بطول قدم (49 جنيه) مع واحد دجاج بارميزان بطول قدم (47 جنيه) واتفرجنا على الشيف اللطيف وهو بـ يجهز ساندوتشاتنا في نوع العيش اللي اختارناه وهو واحد بالسمسم وواحد بالبارميزان والزعتر.

    علشان نعمل توازن مع اللحوم، طلبنا كمان طماطم، خس ودريسينج بصل حلو على الساندويتش الأول، ومخلل على الثاني.

    بالنسبة للستيك والجبنة، صحيح كان مليان لحمة، بس مش بـ يشبع. الطعم كان معقول بس على ما نفتكر أنه كان أحسن من كده، الدجاج بالبارميزان كان ضايع خالص، مع صدور الفراخ المجمدة، اللي ممكن نقول عليها فراخ بس علشان شكلها زي الفراخ، كانت مش متسوّية صح أصلًا. باقي مكونات الساندويتش كانت قليلة جدًا.

    مع إحباطنا من الأكل وأن حتى مافيش تجربة مميزة أو أجواء ممكن تعوض المشكلة دي، نفسنا نعرف سر استمرار صب واي في القاهرة طوال الوقت ده، الأكل مش زي زمان، الساندويتشات مش زي زمان، وكمان المنافسة نفسها شديدة جدًا عن زمان.