1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي ستيك أوت - Steak Out

دليل المسافر العربي قبل السفر

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏13 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    أوقات كثير، كل اللي بـ تكون محتاج له علشان تنسى يوم طويل كله تعب هو مطعم ستيك كويس، طلبنا كان مطعم مافيهوش لف ودوران كثير، ومن هنا قررنا نطلع على المكان المثالي.

    بعد ما عملوا سمعة لنفسهم وانتشروا في العاصمة، "ستيك أوت – Steak Out" بـ يقدم لكل المصريين أجواء لطيفة، بس يمكن الموضوع ماشي بنفس الشكل في كل الفروع من غير أي تغيير، مع أكل كويس وكميات مناسبة جدًا.
    [​IMG]
    فرع هليويبوليس أمام تيفولي دوم عبارة عن نفس الألوان البني الغامقة/ السوداء والأحمر مع قعدات مريحة زي باقي الفروع، بالنسبة لناس كثير، فكرة الشكل الواحد لكل الفروع حتى في الديكورات يعتبر جزء من سحر المكان.

    أول ما قربنا من الباب، واحد من الجرسونات فتح لنا ورحب بنا بابتسامة، طلبنا منه نقعد في منطقة التدخين وفي ثواني كان أمامنا المنيوهات وزجاجة مياه.

    بعد رحلة من التفحيص والتمحيص في المنيو، طلبنا شوربة كريمة فراخ (15.90 جنيه) مع كانتري تشيكن سيزار سلاد (44.90 جنيه) علشان نبدأ بهم، نروح على المفيد، الأطباق الرئيسية كانت بيف فيليه بالبيبر صوص (81.90 جنيه) وستيك أوت فرايد تشيكن (64.90 جنيه).

    بعد وقت بسيط وصلت الشوربة والسلاطات، طعم الشوربة ما كانش ولابد، صحيح كان فيها نكهة قوية بس من غير أهم عنصر في الشوربة؛ المرقة. نروح على السلاطات بكميتها الكبيرة والمكونة من خس، عيش محمص وقطع من فراخ مقلية وعليها دريسينج لطيف بس مش واو يعني، الملخص أن الطعم كان أكيد لطيف، بس مش حاجة ممكن نفكر فيها كثير.


    انتظرنا وصول الأطباق الرئيسية على أمل نغير رأينا، بعد شوية، وصل الجرسون ومعاه الأطباق وبدأ يفضي الترابيزة قبل ما ينزل الأكل. رغم أننا طلبنا الفيليه يكون medium، بس للأسف كان medium well، وبكده اللحم كان صعب المضغ من بره، بس قلب اللحم نفسه أحمر لون الدم. الطلبات الجانبية من البطاطس المحمرة والسويت كورن كانت معقولة.

    نفس الكلام بالنسبة لمستوى الفراخ المقلية، المكونة من قطعتين صدور فراخ محشية سبانخ وجبن موتزاريلا، كان واضح جدًا أن الفراخ مجمدة، والحشو مش ماشي مع الفراخ أصلًا. من وجهة نظرنا أن جبن الريكوتا كانت اختيار أنسب، طلب الأرز البسمتي كان عادي جدًا.

    بصراحة، الموضوع كان محبط بجد، إحنا جربنا ستيك أوت في كذا فرع، وكان واضح جدًا أن مستوى الفرع ده بعيد تمامًا عنهم، بـ ننصحهم يهتموا بموضوع المستوى الثابت،
     
    جاري تحميل الصفحة...