مطاعم ومقاهي مانشو واك - Manchow Wok

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏14 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    كلنا عارفين المطبخ الصيني الغني بأكلاته الملوّنة ورائحتها الشهية، وممكن جدًا تخرجه من دائرة "الأكل الراقي"، "مانشو ووك - Manchow Wok" في سيتي سنتر المعادي على الطريق الدائري أكبر مثال على كلامنا.

    رغم أن مافيش عنده مطعم خاص، بس مكانه وسط المساحة الكبيرة المليانة ترابيزات وكراسي مشتركة بين كل أكشاك الأكل الموجودة على بعد أمتار، ومنها تقدر تطلب الأكل اللي على مزاجك.

    المنيو بـ تقدم تنوع كبير لدرجة كان صعب نختار أكلنا. مانشو ووك عنده كل الأكلات المعروفة، من سبرينج رولز وفراخ مقلية wontons لغاية فراخ سويت & ساور، وكمان بـ يقدم أكل للنباتيين والأطفال، وبكده يعتبر مكان مثالي لكل الأسرة.

    في الآخر رسينا على كومبو 2 اللى بـ (29 جنيه) عبارة عن فراخ بصوص الفلفل الأسود مع اختيارك من الأرز أو النودلز، طلب من النودلز السبايسي (16 جنيه)، كمية من الأرز بالبخار (10 جنيه) وفراخ بصوص السويت & ساور (38 جنيه).
    [​IMG]
    اختيار "كومبو 2" كان هائل من ناحية الطعم والكمية، والأحلى كمان كان قطع الفراخ المدخن الطرية ومعاها قطع الفلفل الأخضر، وكلهم عليهم صوص ثقيل هائل قدر يضيف نكهة قوية من الفلفل الأسود والشطشطة، كل الكلام ده كان معاه شوية أرز حلوين بالبسلة والجزر؛ فعلًا كانوا إضافات رائعة.

    نحب نقول أن أحلى حاجة من وجهة نظرنا كانت السبايسي نودلز الطرية بقوامها السميك جدًا، الطبق كان فيه قطع خضروات زيادة مع الطعم اللذيذ المميز للصويا صوص. الكمية الإضافية من الأرز الأبيض صحيح طعمها تقليدي، بس كميتها ممتازة.

    أخيرًا، الفراخ بصوص السويت & ساور كانت خليط رائع من اللون البرتقالي مائل للأحمر من الطعم المسكّر لقطع الأناناس مع مزازة الصوص والخضروات المشكّلة.

    بالنسبة للحلو، طلبنا واحد من أشهر الأطباق في المنيوFried Banana in Honey بـ (11 جنيه)، اللي صحيح كميته كانت قليلة، بس طعمه لذيذ وطري نتيجة غرقانه في العسل وكمان كان سخن من الداخل.

    الأسعار هنا غالية شويتين، بس الأكل هائل بطعمه اللذيذ وكميته الكبيرة، وصحيح موضوع المطاعم في المولات بـ يعمل لنا حساسية، بس مع أكل مانشو ووك البسيط، الاختيارات المتنوعة والجودة العالية، الموضوع فعلاً يستاهل.
     

    الوسوم:

جاري تحميل الصفحة...