1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي إنديرا - Indira

دليل المسافر العربي قبل السفر

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏14 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    في الفترة الأخيرة سمعنا كثير عن الاستعراضات الهندية ومهرجان الأكل الهندي فى مصر، والحقيقة أن نوع الأكل ده معروف بتوابله الغنية والممتعة ده غير الألوان المبهجة سواء في الأكل أو اللبس. أول ما شفنا مطعم "إنديرا – Indira" اللي أمام سينما سيتي ستارز في الدور الأول دخلناه بدون تردد.

    استقبلتنا بنوتة جميلة بالزي الهندي الملون، لحد ما استقرينا على مكان، الديكور بتاعه أقل ما يقال عليه أنه جميل وأنيق، ما بين الترابيزات الخشب الفخمة والأواني الفخارية، والتماثيل الخشب للأفيال، والتابلوهات الفريدة.
    [​IMG]
    المنيو كان تصميمه ممتع جدًا، ومليان وصفات هندية مختلفة وممتعة، بعد حيرة كبيرة طلبنا كمقبلات Chic Tikka Chat بـ 65 جنيه. وده عبارة عن فراخ متبلة بتوابل هندية وفلفل ألوان وبصل، والحقيقة أن طعمها كان تحفة بس الكمية كانت قليلة، وده طابع عام في كل أطباق المحل، للأسف برغم أن الأسعار غالية والطعم تحفة إلا أن الكمية قليلة جدًا بس هم بـ يشبعوك بطريقة ثانية، والحقيقة أنها طريقة مبتكرة وممتعة تحسسك بالضيافة والكرم (نسبيًا يعنى). قدموا لنا في البداية عصير لاسي مانجو واللي هو عصير مانجو بالزبادي بس ما بـ تحسش بطعم الزبادي خالص وكان حلو جدًا، ومقبلات خفيفة منها ليمون مخلل وبصل صغير ومربى وعيش ناشف، وده من غير ما تطلب ومش بـ تتحاسب عليه، المربى كانت أجمل حاجة، بس الليمون المخلل للي مش بـ يستحمل الأكل الحراق، ننصحك بلاش لأنه كان حار جدًا جدًا.

    بعد فترة بسيطة جاء لنا الأكل اللي الحقيقة اتخضينا من حجمه الصغير، كانوا عبارة عن سلطانيتن صغيرين كل طلب في واحدة منهم، بس الطعم والجودة عوضت النقص ده بكثير، إحنا كنا طالبين Tikka Masala بـ 105 جنيه، ودي عبارة عن فراخ بخلطة الماسالا المميزة بصوص الطماطم وطلبنا أنها تكون متوسطة بالنسبة للشطشطة، وطلبنا كمان Kashmiri Pulao بـ 68 جنيه، وده أرز بالمكسرات والأناناس وجوز الهند، وده بقى كان نجم اليوم فعلًا، بالذات مع صوص التيكا مسالا اللي من كثر البهارات اللي فيها لون الدجاج كان أحمر من جوه، تقريبًا تبلوها أسبوع علشان تشرب التوابل بالقدر ده، تحس كده إحساس أنك أخذت جرعة بهارات قوية وممتعة وعلى غير العادة خفيفة ومش دسمة، ودي أهم ميزة.
    بعد ما خلصنا تفاجأنا بطبق فراولة كبير جدًا، ومعاه كريم شانتيه، افتركنا أن ده الحلو، بس طلع أنهم بـ يقدموه عادي بعد الأكل كنوع من أنواع الضيافة، والحقيقة أن الحركة دي كانت في منتهى الذكاء واللياقة، بعد كده طلبنا شاي هندي باللبن والحبهان بـ 28 جنيه، وشاي هندي برضه بس من غير لبن بنفس السعر، لحد ما الحلو يوصل، الشاي من غير لبن كان ممتع أكثر بكثير من اللي باللبن من ناحية النكهة بس للي مش بـ يحبوا قوة طعم الحبهان ننصحكم تشربوا اللي باللبن أخف كثير وممتع وخفيف.

    أما المفاجأة كانت في طبق حلو اليوم اللي مالوش أي علاقة بالمطبخ الهندي، وده كان عبارة عن 3 أطباق صغيرين منفصلين من Crème brule والـ Pana Cotta والشوكولاتة على شكل ميني جاتوه وكل ده بـ 48 جنيه، صحيح الحجم كان صغير برضه، بس فعلًا النكهة مميزة خاصة أنه مش مطعم متخصص في الحلو ده، الـ Crème brule كان حلو قوي صحيح كان وشه محتاج يتحرق السكر اللي فيه أكثر من كده، بس طعم الكريمة نفسها مع السكر كان تحفة، والـPanacotta كانت لطيفة مع صوص الفراولة، أما الشوكولاتة كانت Dark chocolate كان طعمها تحفة بس للي بـ يحبوا النوع ده من الشوكولاتة.

    تجربة الأكل في إنديرا فعلًا كانت ممتعة جدًا، من أول ما تدخل لحد ما تخرج، ضيافة وأكل ممتع لولا بس أننا اكتشفنا في الآخر أن المكان بـ يقدم خمور وتضايقنا جدًا من الموضوع ده لأن ما كانش فيه أي علامة تدل على ده في المنيو أونلاين أو على صفحتهم قبل ما نروح. وكنا نتمنى أن المكان يبقى خالي من الكحوليات علشان نعرف نروحه، اتدبسنا من الآخر لأننا مش بـ نروح المطاعم اللي بـ تقدم خمور.
     

    جاري تحميل الصفحة...