مطاعم ومقاهي لا بيتزا ألا فورنو - La Pizza Alforno

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏14 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo

    المطابخ الإيطالية كثرت قوي الفترة اللي فاتت، منها اللي نجح أنه يوصل الطعم الإيطالي الممتع ومنها اللي فشل في ده، بس "لا بيتزا ألا فورنو – La Pizza Alaforno" اللي كنا رحناها قبل كده في 2013، وكان مستواها جيد، صدمتنا بأنها فقدت المستوى اللي عودتنا عليه، برغم روح المكان اللي يحسسك أنك في إيطاليا والخدمة الجيدة إلا أن جودة الأكل ما كانتش كويسة إطلاقًا.
    [​IMG]
    أول حاجة طلبناها كمقبلات كانت Mussels Trio بـ 55 جنيه، وده عبارة عن بلح البحر مع صوص أحمر بالطماطم وبودرة الثوم وكان طعمه وهمي، صحيح كان دسم شوية بس فعلًا لو كنا نقدر نفضل نأكل فيه إلى ما لا نهاية كنا عملنا كده.

    المنيو مافيهوش اختيارات كثيرة للمكرونة بعكس البيتزا، واختيار واحد بس للرافيولي واللي هو Four cheese ولأننا مش بـ نحب الـ Blue cheese، طلبنا مكرونة Shrimp Fettuccini بـ 62 جنيه، والصوص كان قوامه خفيف لدرجة أنك تشعر أنك بـ تسبح مع الصوص، وكان فيه بعضها مش مستوى كويس، بس ما علينا مش مشكلة يمكن البيتزا تعوض، طلبنا بيتزا ماما ميا بـ 55 جنيه، كانت بالبيبروني المفروض، بس هو كان مستخبي جوه البيتزا في مكان ما، غير أن البيتزا كانت مفتقدة لكمية الموتزاريلا ومليانة جبنة شيدر اللي أفسدت طعمها للأسف.

    أما الصدمة الكبيرة بالنسبة لنا كانت في الـ Crème Brule بـ 26 جنيه، جمال طعمها كله يكمن في الوش اللي بـ يبقى مليان سكر ولازم يتحرق بدرجة حرارة معينة علشان لما تأخد أول معلقة تسمع صوت تكسير طبقة السكر اللي بـ يبقى لونها بني وجميل، واللي من غيره الطبق كله مالوش أي طعم، وللأسف لما جاء لنا الطبق كان شبه فيه دائرة صغيرة هي اللي مستوية والباقي لونه أصفر، ودي مش بس كانت خيبة أمل بالنسبة لنا، دي كانت قلة مزاج، كأنك عندك حاجة حلوة جدًا، وطعمها حلو، ودمرتها بتفصيلة صغيرة بس هي العامل الأساسي في الطبق.

    مع الأكل الدسم ده كنا لازم نشرب عصائر طبيعية، طلبنا عصير ليمون بالنعناع بـ 16 جنيه، وعصير برتقال بنفس الثمن، وكانوا كويسين وإن كان نفسنا فيهم سموزي وإن كان الجرسون قال لنا أنه مش متوفر.

    تجربة الأكل في لا بيتزا ألا فورنو ما كانتش أحسن تجاربنا، نتمنى أنهم يحسنوا الأخطاء دي، لأنهم عندهم كل الأدوات اللي تساعدهم، محتاجين بس إشراف، وحد يهتم بالتفاصيل الصغيرة في الطعم والشكل.