1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي أمبرساند - Ampersand

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏14 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    كل مرة بنزور مكان في الزمالك علشان نكتب مقال نقدي بنعتقد أن دي هتكون آخر مرة نشوف مكان جديد بيفتح فيها؛ ده لأن الزمالك تقريبًا ما بقاش فيها مساحة لأي حاجة جديدة. ولكن بالرغم من كده بنلاقي أن لسه فيه أماكن بتفتح، ومش بس كده، ده في خلال وقت قليل المكان الجديد بيبقى له ناسه اللي بتروح له مخصوص، وكأنه موجود بقاله سنين.

    آخر مكان ظهر على الساحة هو أمبرساند – Ampersand، والموجود في شارع أبو الفدا. أول حاجة لفتت نظرنا هو الاسم المبتكر والغريب لحد كبير، واللي هو اسم الرمز "&" اللي بيعني "و – And" في اللغة الإنجليزية. بالرغم من أن المكان من برة ما يوحيش بأنه واسع، إلا أنه فيه أماكن جلوس متنوعة ممكن تختار اللي يناسبك منها؛ يعني فيه مكان خارجي –ترابيزات وكراسي من الخشب الفاتح- ومكان مقفول بشبابيك زجاج بيطل عليها، وبقية المنطقة الداخلية فيها كذا ركن تقدر تقعد فيه وكمان فيه ترابيزة كرة قدم Foosball تلعب عليها أنت وصحابك.
    [​IMG]
    وبما أننا روحنا الصبح والدنيا كانت حر، قررنا أننا نقعد في المنطقة المقفولة بزجاج، واللي حوائطها مدهونة باللون الأبيض، وأثاثها عبارة عن مجموعة ترابيزات مجمعة مع بعضها على هيئة ترابيزة كبيرة. عجبتنا المنطقة دي لأنها كانت مكيفة وفي نفس الوقت ما كانتش بعيدة عن الإضاءة الطبيعية، وخصوصًا أن لون الديكور الفاتح (سواء خشب الأثاث أو الحوائط) ساعد على إضافة روح خاصة بالمكان. إجمالًا، الديكور بسيط ولكن أنيق وتم اختياره بعناية.

    قعدنا، جالنا المنيو اللي بيضم اختيارات مختلفة للفطار، مع وجبات ومقبلات ينفع تأكلها في أي وقت في اليوم –ده بالإضافة للمشروبات والحلويات طبعًا. من ضمن الاختيارات الموجودة في المنيو أنك ممكن تعمل الساندويتش على مزاجك، وبتختار ما بين العيش (10 جنيه)، لحوم باردة (15 جنيه)، جبنة (18 جنيه) وخضروات (4 جنيه) ودريسينج (2 جنيه). وهنا بدأت المشكلة، المنيو مش مكتوب فيه الاختيارات اللي ممكن نعمل منها الساندويتش، فقلنا نسأل لأن القائمين على الخدمة أكيد هيكونوا عارفين. ولكن للأسف ما عرفناش نطلع بأي حاجة مفيدة لأنها ما كانتش عارفة إيه المكونات اللي ممكن نختار منها؛ وبما أن العيش الموجود كان باجيت، قررنا أننا نرتجل بقية المكونات ونشوف إذا كانت هتكون موجودة ولا لأ؛ الصراحة أول حاجة جت على بالنا هي لحم مدخن (روست بيف) مع خس وجبنة شيدر ومايونيز، والحمد لله كله كان موجود.

    طلبنا مع الساندويتش عصير برتقال (24 جنيه) ولاتيه (27 جنيه) معاه كراميل (8 جنيه).

    بالرغم من أن المنيو مكتوب فيه أن الأكل بياخد على الأقل 20 دقيقة، إلا أن حالًا والأكل وصل. بالرغم من أننا بنتضايق من الباجيت لأنه جاف بطبيعته، إلا أن الساندويتش مكوناته كلها كانت فريش، عجبنا أن قطع الروست بيف كانت سميكة وطرية. كان نازل مع الساندويتش طبق بطاطس محمرة –هي صحيح فارم فريتس- بس كانت لسه طالعة من على النار فكانت هي كمان فريش.

    عجبنا أن البرتقال واللاتيه نزلوا مع الأكل، والاثنين كانوا حلوين، الأول فريش وكميته ممتازة، والثاني مضبوط من أول شكل التقديم حتى الطعم.

    وبما أن القعدة حلوة قررنا أننا نطلب كابتشينو (24 جنيه)، ومعاها تشوكوليت كيك (45 جنيه)، واللي أكدنا أنها تكون سادة تمامًا من غير أي إضافات أو مكسرات. للأسف الشديد الكيك اللي جالنا كان عليه قطع بسكويت مكسر واللي للأسف برضه ما ينفعش أنه يتشال لأنه بيتعمل في برطمانات ودي طريقة تقديم الشيف.

    ما حبيناش الكابتشينو لأننا حسينا كمية القهوة فيه كانت كبيرة. أما التشوكوليت كيك فهي عبارة عن برطمان فيه طبقات من كريمة الشوكولاتة وكيك الشوكولاتة طبعًا وعليهم البسكويت المدقوق. الحقيقة أن الكيك والكريمة كانوا هايلين؛ السكر مضبوط والكيك طري وخفيف بس البسكويت كان شامم ريحة الثلاجة (ما عرنفاش نقولها لكم إزاي دي فهنكتبها كده).

    التجربة في المجمل كانت لطيفة من حيث الجو العام والأكل وحتى الخدمة من حيث السرعة بس، ولكن اللي فعلًا ما عجبناش في المكان هو ارتباك الخدمة، يمكن ده بسبب أن المكان لسه فاتح جديد، بس حقيقي ارتباك الجرسونات حسسنا بالارتباك شخصيًا. نعتقد أن بمرور الوقت هياخدوا ثقة أكثر، ولكن ده ما يمنعش أنهم لازم يكونوا مذاكرين المنيو كويس علشان يقدروا أنهم يجاوبوا على استفسارات الزبائن.
     

    جاري تحميل الصفحة...