1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي آيس كريم رولز - Ice Cream Rolls

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏14 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    بعد ما انتشرت فكرة الآيس كريم اللي بـ يتعمل أمام عينك، ظهر أكثر من محل بـ يقدم نفس الفكرة في فترة قصيرة جدًا، لدرجة أذهلتنا، يعني لحد دلوقت لقينا أربعة أماكن في مناطق مختلفة بـ تقدم نفس المنتج بس جودتها بـ تختلف، وكل واحد فيهم بـ يقدم منتجه بطريقته.
    [​IMG]
    أول ما وصلنا آيس كريم رولز – Ice cream Rolls في شارع 9، نزلنا السلالم الصغيرة، علشان ندخل المحل الصغير، اللي فيه مكان للترابيزات على جنب، صحيح مافيش إلا كرسيين، بس مش مشكلة، المنيو كان أمامنا، كالعادة تقدر تختار أي نوع فاكهة أو شوكولاتة، وفيه 3 أحجام أصغر حجم Bite بـ 18 جنيه وبـ يبقى معاه إضافة واحدة، وأكبر منه Basic بـ 22 جنيه، والأكبر intensive بـ 26 جنيه، وأي إضافة ثانية بـ 3 جنيه للواحدة، ما بين أنواع المكسرات والشوكولاتة والفاكهة.

    كمان لفت نظرنا أن من بين الحاجات كان فيه طعم تيراميسو وبنا كولادا وزبدة الفول السوداني، كمان نكهات محددة عاملينها للي بـ يحب يختار حاجة جاهزة وما يخترعش، ومن بينها كان فيه Diabetesواللي مكون من آيس كريم شوكولاتة وشوكولاتة مارس وسنيكرز وصوص كراميل وشوكولاتة، انفجار شوكولاتة يعني، وكان فيه برضه بينا كولادا اللي مكون من آيس كريم فانيليا وأناناس وجوز هند وصوص من اختيارك.

    اختارنا من ضمن القوائم الجاهزة Heart Healer حجم صغير (18 جنيه)، واللي مكون من آيس كريم شوكولاتة وبراونيز وصوص شوكولاتة، وChocolate chips، واختارنا كمان آيس كريم بالتفاح نفس الحجم، وفضلنا نتفرج عليهم وهم بـ يحطوا سائل الآيس كريم، ويفضلوا يقطعوا في البراونيز معاه لحد ما يبدأ يتشكل الآيس كريم عى الترابيزة المثلجة، واللي بـ تتجاب مخصوص من بره، وفضلنا مندمجين معاه، لحد ما خلص وكان شكلها حلو وطعمها كمان برغم أنها كانت كمية كبيرة من الشوكولاتة.

    ما أخدناش بالنا أن في الناحية الثانية وهم بـ يعملوا الآيس كريم حطوا قطعة تفاح بقشرها وكانت ربع تفاحة بس، وبرغم أننا جربنا آيس كريم التفاح في أكثر من مكان إلا أن ده كان أسوأ واحد أكلناه في حياتنا، إحنا المفروض أضافنا صوص تفاح مع التفاح، وحط لنا صوص توت من فوق، طعم آيس كريم الفانيليا نفسه كان سيء جدًا ومفكك يعني ما اتعملش كويس على الماكينة للدرجة اللي تخليه متماسك، ده غير أن كل اللي كان في فمنا هو قشر التفاح المصري اللي بـ يكون لونه أحمر وأصفر في نفس الوقت، وصوص التوت كان خفيف جدًا وغير متماسك، كان تجربة سيئة جدًا على عكس آيس كريم Heart healer اللي كان على الأقل له طعم وقوام.
     

    جاري تحميل الصفحة...