مطاعم ومقاهي ليكلير باريس - L'Éclair Paris

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏14 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    من ييجي خمس سنين شوفنا ظاهرة الكب كيكس بـ تكتسح كل حلويات القاهرة، بس دلوقت مع وجود عدد كبير من محلات الكب كيكس اللي بـ يحاولوا يجددوا فيها بكل الطرق الممكنة، لدرجة أنهم عملوا كب كيكس كنافة، تخيل! دلوقت حان الوقت أن القاهرة تقدم لنا نوع جديد من الحلويات، طلعنا على "لا إكلير باريس – L' Éclair Paris" اللي فتح حديثًا في مول داون القطامية في القاهرة الجديدة، وعندنا استعداد ندمن حلويات الاسم الباريسي الشهير.
    [​IMG]
    بعد ما تفرجنا على عرض المحل الأوت دور، انبهرنا من تنوع النكهات الرهيب عندهم من قطع الفاكهة زي البلوبيري والمانجو والباشن فروت وفتات التفاح، لغاية نكهات أثقل من الشوكولاتة والكريمة تشمل نوتيلا وكيت كات وشوكولاتة بيضاء وكراميل وفانيليا وريد فيلفيت وموكّا.

    "لا إكلير باريس" كمان عنده إكلير حادق يشمل رومي وجبنة، وسلامون مدخن، وجبنة مشكلة، وروست بيف وجبنة، ودي اختيارات هايلة لوجبة الفطار أو Brunch وكمان متوفر منهم قطع ميني صغيرة.

    بعد فترة من الحيرة بين نكهات الإكلير المتنوعة، طلبنا تشكيلة متنوعة تشمل إكلير مارشميلو فانيليا، وشوكولاتة بيضاء وكراميل، وموكّا، وكريسبي أوريو، وشوكليت ستروبيري (22 جنيه للقطعة).

    طلبنا من الاختيارات الحادقة إكلير سلامون مدخن (35 جنيه) محشي جبن فيلادلفيا وسلامون مدخن طازج ومخلل، رغم أننا كنا مترددين في الأول نطلب إكلير حادق، بس المفاجأة كانت إزاي المكونات كانت متوازنة كده وطعمها ماشي مع عجينة الإكلير الخفيف اللي طعمها مضبوط وسكّرها مش زيادة.

    نسيب الإكلير الحادق ونروح للحلو، المحشي بنكهات لذيذة في عجينة الإكلير المميزة، واللي فعلاً طعمهم كان تحفة فنية، إكلير المارشميلو فانيليا كان عليه قطع مارشميلو صغيرة ومحشي فانيليا، بس اللي فعلًا كان نموذجي هو الشوكليت إكلير، والفضل يرجع لقطع الشوكولاتة البيضاء اللذيذة ورشة الكراميل على الوش وحشو الكراميل المرعب.

    حلم عشاق القهوة هـ يتحقق مع الموكّا إكلير، الغني بكريمة القهوة وعليه فنجان قهوة صغير من الشوكولاتة على الوش، أما الكريسبي أوريو فكان ثقيل نوعًا ما، لأنه محشي كريمة أوريو وقطع أوريو مكسّرة، فالعجينة كانت مقرمشة غير كل اللي فات، ممكن نقول أن الشوكليت ستروبيري إكلير هو إكليرنا المفضل؛ أصل خلينا نقول لك حاجة واحدة، حشو من كريمة الفراولة ومتغطية بالشوكولاتة الرهيبة، بس خلاص!

    تجربتنا مع لا إكلير بشكل عام مرضية وصعب نشتكي من حاجة معيّنة، والمفاجأة أن بعد كل المعركة دي ما حسيناش بثقل الأكل، والفضل يرجع لعجينة الإكلير الخفيفة المميزة.
     
    الوسوم:

جاري تحميل الصفحة...